כל הדרכים להשיג מימון לפיתוח תסריט

הפנטזיה של כל כותב, בין אם מתחיל ובין בעל ניסיון, הוא שמישהו ישלם לו כסף בשביל שיוכל לשבת ולכתוב בשקט את יצירת המופת שלו. 
וכשחושבים על מקצועות אחרים, כמו אדריכלים, מעצבים ואפילו במאים שלא עושים שום עבודה לפני שמשלמים על כך, זה באמת מקומם שהסטנדרט בעולם התסריטאות הוא "קודם תכתוב, ואם זה ייצא טוב, אז אולי נשלם לך על זה". 
אז קודם כל חשוב לי להדגיש שככל שיש לך ניסיון, רזומה ויצירות להראות אז ככה יותר קל לקבל מימון לכתוב את הדבר הבא (וזה נכון גם לגבי אדריכלים, מעצבים ובמאים) ולכן, מי שנמצא בתחילת דרכו שיתכונן לכתוב את התסריט הראשון שלו על חשבונו כי זה בעצם יהיה כרטיס הכניסה שלו לעולם התסריטאות.
ומי שכבר יש לו ניסיון, בטח יודע שהחיים לא בהכרח נהיים קלים יותר גם אחרי שכבר יש לך מוניטין וניסיון. אמנם, קיבלתי ואני מקבל כבר לא מעט כספי פיתוח המאפשרים לי לכתוב את התסריטים הבאים שלי, אבל אני חייב להבהיר, שאם הייתי רק כותב כשאני מקבל פיתוח, אז הייתי כותב בערך שליש ממה שכתבתי עד עכשיו. 
 
אני ממליץ להתייחס לכספי פיתוח בתור סוג של בונוס.
אם תקבלו אותם, יופי, אם לא תקבלו אותם עדיין לכו לכתוב את התסריט שלכם באופן מלא, ואם הוא יהיה טוב, אז תקבלו את שכרם כתסריטאים ובעצם את כל הפיתוח ברטרואקטיבית. גם ב"גיבורים קטנים" וגם ב"כיפה אדומה", הגשתי את התקצירים לפיתוח לא קיבלתי. ועדיין ישבתי וכתבתי את התסריטים באופן מלא והגשתי אותם ואז הם אושרו וקיבלתי את חלקי כתסריטאי בעת היציאה להפקה. 
חשוב לזכור שהמטרה של תסריטאי היא לכתוב תסריט שיופק, ולכן שום דבר לא צריך לעצור אותו בדרך לשם, גם לא תשובה שלילית מכספי פיתוח של אחת הקרנות. 
 
ולמרות כל מה שכתבתי למעלה – מאיפה לעזאזל יכול תסריטאי להשיג תקציב על מנת לכתוב תסריט לפיצ'ר (או לסדרת דרמה טלוויזיונית)? 
יש מספר קרנות בישראל שמעניקות תקציב לפיתוח תסריטים לקולנוע בישראל ולהלן הפירוט של כל האפשרויות הקיימות (כשכל אחת מהקרנות היא גם לינק לעמוד הקרן עצמה). 
נתחיל בשתי הקרנות הגדולות בישראל לקולנוע שנותנות את התקציבים הגבוהים ביותר לפיתוח תסריטים והן: קרן הקולנוע וקרן רבינוביץ'. מה שכן, אם קיבלת פיתוח מאחת, לא תוכל לקבל פיתוח מהשניה (כי הן יושבות על אותו תקציב של חוק הקולנוע). 
 
יש שני מועדי הגשה בשנה, עקבו אחרי הפרסומים של הקרן
 
כמה אפשר לקבל? (הסכומים עודכנו ב2022)
עד 40,000 ש"ח במסלול הפתוח לסטודנטים ולתסריטאים ללא ניסיון קודם
עד 80,000 ש"ח לתסריטאים עם ניסיון בכתיבת סרט או סדרת טלוויזיה שהופקה
 
(דגש חשוב: במידה והמגיש הוא גם התסריטאי אז הסכום הכתוב למעלה כולל בתוכו את המע"מ. האם המגיש הוא מפיק, אז הוא יכול להעביר את מלוא הסכום לתסריטאי והמעמ יהיה בנפרד. המשמעות היא שאם תסריטאי מגיש לבד הוא מפסיד 18 אחוז מהתקציב למעמ, מצד שני, אם הוא מגיש עם מפיק אז הוא צריך להתחייב אליו בשביל לקבל את מלוא הסכום. למה זה ככה? לא יודע.)
 
מה צריך להגיש:
.1 הרעיון המנחה של התסריט ב 2- שורות. 
.2 תקציר בין 10-12 שורות , רווח בודד, פונט .14 
.3 דף תיאור דמויות – שורה לדמות. 
.4 מכתב כוונות (עפ"י רצון/ החלטת המגיש) 
.5 "סינופסיס " באורך שבין 5-6 עמודים (רווח בודד, פונט 14) ובו 
תיאור העלילה המרכזית של הסרט ועלילות המשנה המשולבות בה, פריסה של השתלשלות העלילה מתחילתה ועד סופה, העולם בתוכו 
מתקיים הסיפור, אפיון הדמויות המניעות אותו והמהלך שהן עוברות. 
.6 הסינופסיס המורחב ייכתב תוך שימת לב לסוגה (ז'אנר) של הסרט. 
.7 קורות חיים של המגיש, כולל ניסיון מקצועי. 
.8 הבקשה כולה לא תחרוג מ 20- עמודים. 
.9 על המגיש למלא את כל הפרטים וההצהרות בטופס ההגשה, כולל חתימת 
המגיש. אישור על ההגשה יישלח באמצעות דואר אלקטרוני. הבקשה 
תוגש 4 – ב עותקים נפרדים הכוללים את כל החומרים והמסמכים הנ"ל 
 
 
אפשר לקבל בין 30-70 אלף ש"ח, תלוי בניסיון, ברזומה ובמספר הכותבים
אפשר להגיש כל השנה אבל בתכלס יש שני מועדים שנותנים תשובות אז צריך לבדוק מתי בדיוק הם עומדים להחליט וזה בעצם הדדליין להגשה החצי שנתית. 
 
מה צריך להגיש?
במסלול פיתוח:
  • טופס בקשה – (word)(pdf) – שניתן להשיגו גם במשרדי פרוייקט קולנוע. 
    יש למלא את הפרטים הנדרשים בטופס ולצרף חתימה וחותמת חברת ההפקה.
  • סינופסיס מלא של הסרט, בהיקף של לכל היותר ששה עמודים. טריטמנטים (עד 30 עמודים) או תסריטים מלאים לא יתקבלו בתחום פיתוח תסריטים, אלא
  • במקרים מיוחדים ובאישור הקרן.
  • במקרה של סרט תעודה – הצהרת כוונות על אופי הסרט ומטרותיו.
  •  במקרה של סרט אנימציה – חומרים גרפיים נלווים לסינופסיס.
  • קורות חיים (מפורטים) של הבמאי/ת, המפיק/ה והתסריטאי/ת.
  • אי הגשתם של כל הטפסים והנספחים הנדרשים, או הגשה חלקית, עלולה להוות עילה לדחיית הבקשה על ידי פרוייקט קולנוע. יש לשים לב כי על הבקשות להיות מוגשות בשלושה עותקים.
 
זה מיזם חדש יחסית, אבל נוהג לתמוך בקולנוע ובטלוויזיה עם תקציבים יפים.
המיזם תומך אך ורק בסרטים או בסדרות טלוויזיה שלפחות חצי מהן מתרחש בירושלים, אז אם התסריט שלכם לא מתאים, אל תגישו סתם.
בשונה מהמצב בשתי הקרנות הגדולות, אתם יכולים לקבל פיתוח מהמיזם של ירושלים ובמקביל לקבל גם פיתוח מאחת משתי הקרנות הגדולות. 
 
גם כאן יש מועדי הגשה שמתפרסמים באתר וצריך לעקוב אחריהם. 
 
כמה אפשר לקבל: סביב 50 אלף לפיתוח תסריט לקולנוע. הם נותנים גם תקציבי פיתוח לסדרת טלוויזיה. 
מה צריך להגיש:
  1. טופס הגשה פורמט PDFפורמט word    2. פרמיס (הקונספט הבסיסי שמניע את העלילה) – עד שני משפטים
    3. תקציר הסרט בהיקף של עד חמישה עמודים
    4. דף אחד בלבד של תיאור כל הדמויות הראשיות
    5. קורות חיים מקצועיים של המגיש והתסריטאי ובמידה וקיימים כבר בשלב זה: הבמאי והמפיק דף אחד בלבד לכל איש צוות
    6. במידה והסיפור עליו מבוסס התסריט אינו מקורי: יש לצרף מסמך המאשר שימוש ביצירה המקורית
    7. מסמכים המעידים על מקורות מימון נוספים, באם קיימים
מסלולי פיתוח התסריט בקרן החדשה אינם מוסדרים ומדי פעם הם מכריזים על מועד הגשה. הקרן בעיקר מתמקדת בעשייה דוקומנטרית אבל מדי פעם גם תומכת בתסריטים ובקולנוע. 
התמיכה היא בסדר גודל של עשרות אלפי שקלים בודדים ובמידה וכבר קיבלתם פיתוח מאחת הקרנות הגדולות, לא תוכלו לקבל גם מהקרן החדשה מאחר והיא שייכת לאותו תקציב של חוק הקולנוע. 
 
חומרי ההגשה שנדרשו בעבר היו דומים לאלו של רבינוביץ', הווה אומר סינופסיס, קורות חיים, הצהרת כוונות וטופס הגשה. 
ממליץ לעקוב מדי פעם אחרי פרסומי הקרן ולראות אם יש מועד ומה צריך להגיש. 
 
קרן קטנה יחסית המתמקדת בתמיכה בדוקונמטרי, קולנוע וטלוויזיה העוסק בנושאים חברתיים ייחודיים לישראל. תקציב הפיתוח הניתן בה הוא קטן יותר (סביב 15 אלף לפיתוח תסריט), אבל אם התסריט שלכם עוסק בנושאים יהודיים, מיעוטים או בעיות חברתיות, הייתי ממליץ לנסות ולהשיג תמיכה גם שם מאחר והיא יכולה לבוא במקביל לתמיכה של הקרנות האחרות. 
 
מה צריך להגיש:
 טופס בקשה חתום ע"י המגיש שכל הפרטים בו מלאים וברורים. )נספח ב'( 
 הצהרת כוונות אומנותית 
 סינופסיס )עמוד אחד בלבד(. 
 תקציר )עד 50 מילים( 
 תיאור הדמויות וליהוק מתוכנן )לעלילתי או דרמה( במידה ויש 
 ביוגרפיה של הבמאי/ת התסריטאי/ת והמפיק/ה ושל היוצרים המרכזיים בהפקה. 
 
מטרת הקרן היא לתמוך ביוצרים צעירים בתחילת דרכם ולכן התמקדות הקרן היא בסרטים קצרים. אם אתם מחפשים תקציב פיתוח לסרט קצר, זאת כמעט הקרן היחידה שתתמוך בכם (יחד עם קרן גשר וגם קרן רבינוביץ' תומכת בסרטים קצרים). 
 
כמה אפשר לקבל:
עד 15000 ש"ח לפיתוח תסריט קצר של עד שלושים דקות
 
מה צריך להגיש:
 1. טופס בקשה
    2. נספחים לטופס הבקשה
      נספח 1- תיאור כללי של התסריט נשוא הבקשה (עד 2 עמ') אם קיים טריטמנט מורחב ניתן
      להגיש.
   3. נספח 2- קורות חיים מקצועיים של ופילמוגרפיה של הצוות המגיש (מפיק, תסריטאי)
 
קרן קטנה נוספת התומכת בסרטים קצרים היא קרן סנונית
 
חוץ מהקרנות, מדי פעם יש גם תוכניות תמיכה בפיתוח תסריטים במסגרת פסטיבלי הסרטים השונים בישראל.
באף אחד מהפסטיבלים אין תוכנית קבועה לתמיכה בפיתוח תסריטים אבל מדי פעם הם מכריזים על כך ולכן כדאי לבדוק בפרסומים של הפסטיבלים השונים שהם:
 
ובשנים האחרונות גם נוצרה שיטה חדשה והיא לפנות להמונים ולשכנע אותם לתמוך בכם על מנת שתוכלו לכתוב את התסריט שלכם. 
אמנם בישראל עוד לא שמעתי על מישהו שגייס כסף לכתיבת תסריט, אבל כן שמעתי על כאלו שגייסו תקציב לכתיבת ספר בקיקסטרטר בארה"ב כבר הרבה אנשים גייסו כסף בשביל לכתוב את התסריט שלהם אז אם לא קיבלתם מאף אחת מהקרנות או שלא בא לכם לחכות, אז גם זאת אפשרות. 
 
פלטפורמות למימון המונים:

  1. Unknown 8 אפריל, 2014 at 10:55 הגב

    פוסט חיוני ומענייו כתמיד, ערן! אולי אפילו עוד יותר הפעם, כיון שהוא עוסק בנושא הנוגע לכל תסריטאי ישראלי באשר הוא, ובעיקר לאלה הנמצאים בתחילת דרכם.

  2. Eran B.Y 8 אפריל, 2014 at 14:05 הגב

    תודה רבה יונתן. בקרוב אוסיף עוד כמה פוסטים שעוסקים סביב כיצד להגיש תקצירים לפיתוח בצורה טובה יותר ולמי. ושוב, תודה על התגובה והפירגון.

  3. אנונימי 19 אוגוסט, 2014 at 20:27 הגב

    אשמח לראות הסבר על איך עוברים מתסריט להפקה או פיתוח. האם צריך ליצור קשר עם חברות הפקה? עם במאים? איך עושים זאת? איך בונים תקציב לסרט?
    זה יכול לעזור לכל מי שיש לו תסריט לפישר אבל לא יודע איך להגיש בקשה לקרן עבור פיתוח הפקה.

    תודה על כל הפוסטים.

  4. Eran B.Y 11 ספטמבר, 2014 at 17:21 הגב

    קודם כל סליחה על הדיליי בתגובה (סיבות אישיות משמחות מנעו ממני את תחזוק הבלוג. נולדו לי תאומות….)

    הבלוג הזה עוסק בכתיבת תסריט ולא בהפקה אם כי מדי פעם אני נוגע בזה שם ופה. התשובה הקצרה לשאלתך היא שברגע שיש לך תסריט, אתה צריך לפנות למפיק על מנת שיבנה את התקציב מאחר ובניית תקציב היא אמנות שונה מאד מכתיבת תסריט.

    לכן אני לא מתכנן לכתוב פוסט הסבר על איך בונים תקציב, אבל אני כן מתכנן להעלות פוסט בקרוב על מה חשוב לחפש במפיק שמתחברים אליו ומה צריך להיות בחוזה שחותמים עם מפיק.

    הגרסה הקצרה של הפוסט העתידי הזה היא לחפש מפיק שאהבת סרטים שהוא הפיק, שמעת עליו דברים טובים, ויש לך תחושה של אדם הגון אחרי פגישה איתו שבה הוא קרא את התסריט ואמר עליו דברים שאתה מתחבר אליהם.

  5. Unknown 9 מרץ, 2015 at 17:59 הגב

    היי
    אני מצפה בכיליון עיניים לפוסט הבא שלך המסביר כיצד לבחור מפיק.אשמח אם תתייחס גם לכיצד מתמחרים ואיזה אחוז נהוג ללכת לתסרטאי.
    יש מספר שאלות שמעניינות אותי ואשמח עם מתישהו תכתוב על זה גם.
    א. איך נזהרים ונשמרים מבחינת זכויות יוצרים, כשאתה מראה ושולח לכל המפיקים והזכיינים את התסריט שלך מה מבטיח לך שהם לא יגנבו את זה (הכוונה יפתחו משהו דומה)
    ב. אם כתבתי סדרת טלוויזיה אני עדיין צריכה מפיק או סוכן שפונה לזכיינות, אני פונה אליהן באופן עצמאי. בקיצור איך זה עובד בטלוויזיה.
    מזל טוב על התאומות ותודה על הפוסטים המרתקים!

  6. לירן 6 יוני, 2015 at 21:47 הגב

    אחלה בלוג, אומנם מאוד אמריקאי בגישה אבל היי זה עובד.

    לגבי הפוסט הנוכחי, לא קראתי אותו באמת אבל הבנתי כבר מהכותרת את התוכן ושאלה לי אליך ואל שאר הגולשים. כעת ששרת התרבות הפכה לשרת התעמולה, לא הגיעה השעה שהתורמים לקרנות הממשלתיות ילכו לדרכים נפרדות? רוצה לומר, האם הגיעה השעה סוף סוף ליצור קרנות פרטיות במשרה מלאה שלא כפופות לשום מניית זהב ממשלתית כך שבמידה ונוצר סרט טוב שבאופן לא מפתיע גם מדבר על הכיבוש/מלחמה וכו׳.. לא יקבל הצלפות אש מצד הממשלה והציבור שיטענו שכספי המיסים מימנו את הסרט והוא ירק להם חזרה בפרצוף?
    לדעתכם זה ריאלי או שזה יחזיר את הגלגל אחורה לשנות השמונים השוממות שהדברים היחדים המשמעותיים שהם הולידו מתוכם הם אוונטי פופולו שבכלל התחיל כסרט סטודנטים ומשה איבגי.
    אני תוהה לעצמי למה ללכת יד ביד עם מישהי כמו מירי רגב כשמגיע הרבה כסף מקו פרודוקציות.

  7. Eran B.Y 7 יוני, 2015 at 06:30 הגב

    א. תקרא את הפוסט
    ב. אם היית קורא אותו היית בוודאי יודע שאין כאן תורמים. זה הכל כסף ממשלתי מתקציב המדינה

  8. lior amram 15 יוני, 2016 at 15:37 הגב

    שלום וערב טוב רציתי לדעת מספר דברים

    א' בתור תסרטאי מתחיל בתחילת דרכו מה הם הדברים הרלוונטים בשבילי באתר שלך

    ב' הסרט שלי עוסק בסיפור אמיתי על משפחתי על מקרה שקרה בשנת 1991 בשם משפחה בעלטה
    סרט בזאנר דרמת מתח. איך אני אמור לציין זאת בדף?

    ג'במקרה שאין לי במאי ומפיק איך לאן אני מגיש את התסריט שלי ?

    ד' כמה זמן אני אמור לחכות לתשובה

    ה' עם סינופסיס מורחב יכול להיות תקציר בן 6 עמודים כמבנה של סיפור עלילתי המסכמים את הסרטי שלי בקצרה למי שרואה ומתעניין

    ו' מהו כמות התקציב שאני יכול לקבל ואיך אני משיג מפיק ובמאי

    עם אתה יכול ליצור איתי קשר באימיל הפרטי שלי lior7amram@walla.co.il כדי לדעת עוד פרטים

  9. אנונימי 15 פברואר, 2017 at 10:02 הגב

    שלום ערן, פוסט חשוב מאד.
    אני שוקדת כרגע על תסריט של פיצ'ר ומקווה גם להגיש אותו לקרנות.

    הבעיה שלי היא שזה תסריט בסגנון אמריקאי (סטייל מטריקס קצת)
    ואני לא מדמיינת אותו מצולם כסרט ישראלי..
    עד כמה אני חיה בסרט זו שאלה אחת שאדע כשיהיה לי משהו מגומר ואוכל לקבל עליו תגובות,
    אבל האם תסריט כזה כשנניח יצולם בחו"ל יכול להיות מתוקצב כסרט ישראלי?
    מהן ההגדרות לזה?

רוצים להגיב?

× מוזמנים לדבר איתי