איך להגיש הצעה לפיתוח סדרת טלוויזיה?

בדומה למסלול הפיתוח הקיים בקרנות לתסריטים, כך גם נוהגות זכייניות הטלוויזיה השונות, ולעיתים גם מפיקים, להשקיע בפיתוח תסריט של סדרת טלוויזיה. (לפוסט העוסק במי נותן פיתוח לתסריטי קולנוע, לחץ כאן). 
מטרת המסמך היא לשכנע את מקבלי ההחלטות, מנהלי הדרמות בערוצים והמפיקים, שיש בקונספט הסדרה מספיק פוטנציאל על מנת להשקיע כסף בפיתוחו למהלך עונתי מלא ומספר פרקים הכתובים במפורט. 
כולם יודעים שאין ערובה כמובן שקונספט מדליק ככל שיהיה יהפוך גם לסדרה טובה אבל מה שמחפשים בקונפסט זה פוטנציאל גדול ככל שיהיה לכך שהוא יהפוך לסדרה טובה. 
מה צריך להיות בקונספט טוב?
1. רעיון מעולה וקליט שניתן להסביר אותו במשפט אחד שצופה ממוצע יבין
2. מנוע עלילתי ואינטראקציות שיחזיקו עונה טלווזיונית שלמה וייצרו פסגות מותחות, מרגשות או מצחיקות בכל פרק ופרק
3. חוכמה הפקתית שמעידה שהסדרה תוכל להיות מופקת בישראל 
4. פוטנציאל לעונה שניה לפחות
המאמר הזה הוא מאמר כללי הנותן את הבסיס של מה צריך להיות בהצעה לסדרת טלוויזיה, אם אתם מחפשים את הקורס המקיף ביותר לאיך כותבים סדרת טלוויזיה, לחצו פה. וזה בהנחה מיוחדת לקוראי הבלוג שלי.

 

מה מכיל מסמך הגשה?
קונספט הסדרה בעמוד אחד
וזה אומר שבעמוד אחד אתם מעבירים את הרעיון, את הגיבורים, את העולם, ואת ההבטחה של הקונספט שלכם עם נגיעה קטנה בחזון הויזואלי של הסדרה ומשפט אחד של לאן זה יכול ללכת בעונה השניה. העמוד הזה צריך להיות מדויק כמו טיל מונחה לייזר וכדאי שתעבדו עליו טוב טוב, כי אם הוא יהיה פחות ממבריק אז הסיכוי שמקבלי ההחלטה יקראו את העמודים הבאים הוא אפס. מצד שני, אם העמוד מבריק, הסיכוי לקבל פיתוח עולה משמעותית, מאחר וזה העמוד שעליו בדרך כלל מתקבלת ההחלטה.
מהלך עונתי של תקצירי פרקים
זה אומר תקצירי כל פרקי העונה שבהם מופיעות התפתחויות העלילה. כל פרק צריך להיות כתוב בפסקה עד חצי עמוד או גג עמוד (תקציר של עמוד שלם לפרק נקרא תקציר מורחב). בכל תקציר צריכה להיות נקודת פתיחה, הסתבכות וקונפליקט ואז איזשהי פסגה שאליה הפרק מגיע, ועדיף כמובן שיסתיים בקליפהאנגר (אירוע מותח הלוקח אותנו אל הפרק הבא). אם מדובר בסיטקום או בסדרה קומית שבה כל פרק עומד בפני עצמו, אין צורך בקליפהאנגרים וכל פרק צריך להיות סיפור טוב עם התחלה אמצע וסוף.
תיאור הדמויות
על הראשיות אפשר לכתוב עד עמוד, אבל עדיף שגם זה יהיה ברמת פסקה עד חצי עמוד. דמויות משניות יכולות לקבל שתי שורות. אין טעם לכתוב בתיאורי הדמויות את הסיפורים העוברים עליהם שכבר פירטתם במהלך העונתי. תיאור דמויות צריך לכלול את האופי של הדמויות ואת הקונפליקטים המרכזיים שלהם ואיך הם קשורים לדמויות האחרות. מה שחשוב לזכור הוא שהדמויות צריכות להיות כובשות וצריך לכתוב אותן ככה. מטרת התיאור היא לא רק להעביר אינפורמציה אלא לעורר הזדהות ולגרום להתאהב בדמויות.
דוגמא לפרק אחד (אופציונלי, אבל מומלץ למתחילים)
אם אתם תסריטאים בתחילת הדרך זה המקום שבו אתם חייבים שיהיה לכם פרק כתוב באופן מלא (עדיף ראשון) על מנת שמקבלי ההחלטות יידעו שיש להם עסק לא רק עם מישהו שיש לו רעיון טוב ("רעיונות הם כמו ישבנים. לכל אחד יש לפחות אחד" לימדו אותי פעם בסדנת מפיקים אמריקאית) אלא גם יכולת לכתוב את הרעיון הזה בצורה טובה. אם אתם תסריטאים ותיקים בעלי מוניטין, אפשר להסתפק בסינופסיס מורחב של פרק אחד, עדיף הראשון.
קורות חיים של היוצר
צריך להיות תיאור קצר של מי אתם היוצרים. לא צריך לכתוב את זה כמו בראיונות עבודה ומה שחשוב באמת זה מה הקשר שלכם לסדרה. אם היא על משפחה באר שבעית ואתם מבאר שבע, ציינו את זה, יחד עם הרקע שלכם בתסריטאות, מה עשיתם ומה למדתם.
ועוד כמה מרכיבים חשובים שבדרך כלל מבקשים:
טאגליין – הכוונה להסבר במשפט אחד על מה הסדרה שלכם. בלאק סניידר בספרו "הצל את החתול" ממליץ שהטאגליין הזה יהיה אירוני, כי אירוניה תמיד מעבירה יותר טוב את פוטנציאל הקונפליקט של הסיפור.מנגנון דרמטי – מה דוחף את הדרמה של הסיפור שלכם קדימה למשך העונה? סיפור אהבה לא אפשרי? יריבות בין שני עולמות? תהליך הכשרה טרגי? במילים אחרות שואלים אתכם מה יצור פה את הדרמה.חזון ויזואלי – על זה בדרך כלל הבמאי עונה אבל בשלב הפיתוח צריך גם התסריטאי לתת על זה את הדעת. כששואלים על חזון ויזואלי בעצם מתכוונים לשאול מה יהיה הסגנון הויזואלי של הסדרה. עדיף לתת רפרנס לאיזה סוג של סדרה אתם רואים לנגד עיניכם (זה כמו בעמוק באדמה. זה כמו עספור. בקיצור, כמו מה זה נראה בעצם?).

לאלו מכם שרוצים להגיש לזכיינים אחרים ובמסלולים אחרים, חשוב שהצעתכן תכלול את כל המרכיבים שציינתי למעלה.

ותמיד טוב להתרשם גם ישירות ממנהלות הדרמה עצמן כפי שתיעדו אותן בפאנל תסריטאות לטלוויזיה בפסטיבל הקולנוע לסטודנטים 2022.

  1. אנונימי 28 אפריל, 2014 at 13:20 הגב

    בלוג מצוין בעיקר למתחילים שבינינו!
    שאלה לי בנוגע להגשה לרשת. הם דורשים טאג ליין לסדרה, מה זה אומר? משפט שמציג את הסדרה?

  2. דפנה 10 יוני, 2016 at 15:16 הגב

    היי,

    יש הגשה לערוץ הוט בידור ישראלי.

    שלחתי מייל להבהרת שאלות ולא נעניתי, כך שאני מנסה כאן:

    ההגשה צריכה לכלול בין השאר: סינופסיס וליין אפ של רק לדוגמה.

    – מה ליין אפ של פרק לדוגמה? כיצד הוא בנוי וכיצד צריך להיראות? (אני לא תסריטאית מקצועית).
    – כיצד צריך להיראות סינופסיס? כמה עמודים וממה הוא צריך להיות בנוי?

    תודה רבה על העזרה!

  3. Eran B.Y 10 יוני, 2016 at 19:35 הגב

    הי דפנה
    ליינאפ הוא מונח הלקוח מעולם ההופעות ומשמעותו סדר הופעת האייטמים. זה מושג ששייך לעולם הפורמטים הלא מתוסרטים כמו תוכנית אולפן או אירוח או שעשועון.
    הבלוג שלי לא עוסק בתוכניות טלוויזיה לא מתתוסרטות אבל עונה לך כאן מניסיוני שזה צריך להיות מסמך של טבלה שבה כל אייטם בתוכנית כתוב בשורה נפרדת, וכולל תיאור קצר של האייטם, אלמנטים מיוחדים כמו האם זה מצולם באולפן או כתבת חוץ והערכת זמן של כמה דקות מסך ייקח האייטם.
    בעולמות המתוסרטים, אין ליינאפ אלא תקציר או סינופסיס שעל כך עניתי בהרחבה בפוסטים האחרים בבלוג

  4. אנונימי 6 ספטמבר, 2017 at 09:51 הגב

    אין לי שום הכשרה בכתיבה, ולא למדתי בשום מקום לכתוב(חוץ מביה"ס), האם אני יכול להגיש את המסמך שאני כותב בכל-זאת? ואם כן, מה צריך להיות בו שונה אם בכלל? כתבתי כמעט את כל המסמך הגשה..
    תודה רבה מראש!

  5. איל 12 ינואר, 2019 at 07:52 הגב

    היי, אני כותב כרגע תסריט לקומדיית מצבים מונפשת ולהגשה אני עוקב אחרי ההוראות שלך. הבעיה שאני צריך דוגמה לכל דבר כי אני לא תסריטאי מנוסה ואני רוצה להבין איך זה אמור להיראות.תוכל להראות לי כיצד הקונספט, בתיאור דמויות והתקציר העונתי לכל הפרקים אמורים להיראות?

  6. Eran B.Y 4 מרץ, 2019 at 17:58 הגב

    ללא ידוע אחד – כן פורמט אירוח שונה מהותית מדרמה ואני לא עוסק בזה בבלוג הזה כפי שכבר כתבתי באחת התגובות

    ללא ידוע שני ולאנונימי – אהיה כנה אתכם – הסיכוי להגיע לאישור של סדרת טלוויזיה הוא מאד קטן. הסיכוי להגיע לאישור סדרת טלוויזיה ללא כל רקע בכתיבה תסריטאית הוא מאד מאד מאד קטן. עם זאת, תמיד יש את המקרה של בת חן סבג שכתבה ויצרה את "מטומטמת" לבדה והביאה אותה להפקה בשביל להראות שיש סיכוי כלשהו.

    ולאייל – את הדוגמאות שאתה מבקש אני נותן אך ורק בקורס שאני מעביר

רוצים להגיב?

× מוזמנים לדבר איתי