תשע שאלות מעצבנות שאתם חייבים לדעת את התשובה עליהן בקשר לתסריט שלכם

חוץ מלדעת לספר את הסיפור של הסרט או הסדרה שלכם, חשוב מאד מאד שתדעו את התשובות בצורה ברורה ומופתית גם לשאלות הבאות. הניסוח הוא לסרט אבל מתייחס גם לסדרת טלוויזיה:

1. על מה הסרט שלכם?
הכי בייסיק. אתם חייבים לדעת לתאר את הסרט שלכם בכמה משפטים או בדקה וחצי ובצורה כובשת. אם אתם לא יודעים לעשות את זה, אתם אוטומטית תחשדו שאתם בכלל לא יודעים על מה הסרט שלכם ואפילו עלולים לחשוב שאתם בכלל לא יודעים לספר סיפור. וזה רע, חברים, זה רע מאד. 

התשובה לשאלה על מה הסרט שלכם מתחלקת לשתי תשובות אגב, שהן מושגי יסוד בסיפורת:
2. פרמיס – שזה אומר הסרט שלכם בקצרה. בלייק סניידר הגדיר את זה בתור גיבור מתמודד עם קונפליקט בתהליך שבסופו יש טוויסט אירוני. 
לדוגמא: בסרט שאני כותב עכשיו התשובה היא – 
רווקה בת 38 מחליטה לוותר על גברים אבל לא על החלום וכנגד כל המתנגדים להתחתן עם עצמה בתמיכת חברותיה המצחיקות ולמרות התנגדותה של אמה האנוכית אבל כשמגיע הגבר הנכון והמוכן, האם גם אז היא תמשיך בתוכנית?

3. תימה – שזה אומר באיזה ערך עוסק הסרט שלכם. מה אתם מנסים להגיד? הרבה פעמים התשובה היא סוג של פתגם או אפילו קלישאה. במקרה של "מתחתנת עם עצמי" שעליו אני עובד התשובה היא:
"האדם החשוב ביותר שאתה צריך לאהוב ולהיות נאמן לו הוא עצמך"
והסרט עוסק בהעצמה נשית ובכך שאישה לא מוגדרת על ידי עם מי היא התחתנה. 

4. מי הגיבור?
זאת נראית שאלה מובנית מאליה אבל תופתעו כמה אנשים פגשתי שלא ידעו לענות על השאלה הזאת בצורה פשוטה, שהתחבטו, שהתלבטו, שהחליפו דמויות באמצע התיאור. וזאת הייתה טעות גדולה שלהם, כי באותו רגע כל מי שמבין משהו בסיפור יודע שהם לא יודעים מספיק על הסיפור שלהם אם הם לא יודעים מי זה הגיבור. הגיבור אגב הוא הדמות שעוברת את השנוי הגדול ביותר בתסריט והיא גם הכלי הרגשי שאיתו הצופים שלכם עוברים את המסע של הסרט. אני מרחיב על מה שצריך להיות בגיבור בפוסט הזה. 

5. למה דווקא את הסיפור הזה הכי אתם רוצים לספר?
כי חוץ מלמכור סיפור אתם צריכים גם למכור את התשוקה שלכם לספר את הסיפור הזה. למה דווקא אותו אתם חייבים לספר? אם אין לכם תשובה טובה יחשבו שאתם לא תהיו מוכנים לעשות הכל בשביל ליצור את הסרט או הסדרה שלכם וזה לא טוב, חברים. לא טוב בכלל. 

6. באיזה ז'אנר הסרט שלכם?
סיפורים שייכים לז'אנרים ולכל ז'אנר כללים משלו. אם אתם לא יודעים מה הז'אנר שבו אתם פועלים יש סיכוי גדול שאתם לא יודעים איך לספר את הסיפור כמו שצריך, שלא תתקשרו עם הקהל ולכן לא יבינו או ירצו לראות את הסרט שלכם. אז תדעו מה הז'אנר שבו אתם פועלים, ואפילו אם זה לא בז'אנר אחד אלא שילוב של שניים אז תגידו שזה שילוב קומדיה רומנטית וחקירה בלשית. 

7. כמו מה הוא?
בהמשך לשאלה הקודמת, מפיקים או מקבלי החלטות רוצים לדעת כמו מה הסרט שלכם כדי להבין את הפוטנציאל שלו. בגלל זה בדיוק נולדה שיטת "איקס פוגש את ווי" הידועה מהוליווד. אבל מעבר למיקום רעיוני של הסרט שלכם במוחם של השומעים, ידיעה למה הסרט שלכם דומה תהפוך אתכם למומחים יותר טובים בסרטים הדומים לסרט שיצרתם ובכך גם לכאלה שלמדו מיצירות קיימות מה עובד ומה לא. וזה חשוב, חברים. חשוב מאד. 

8. מי הקהל של הסרט שלכם? למי הסרט פונה?
ראיתי כבר הרבה אנשים נופלים בשאלה הזו. "כולם" נוהגים להגיד ובכך מפילים את עצמם בתור כאלה שלא מבינים איך דברים עובדים. יש אמנם סרטים שפונים לכולם אבל הם מעטים. ידיעה מי הקהל שלכם תחדד את היכולת שלכם להגיע אל הקהל הזה ולכבוש אותו. דעו את הקהל שלכם.

9. מה הרגע שאתם הכי אוהבים בסרט?
לא תמיד שואלים את השאלה הזו אבל כדאי לכם תמיד לדעת את התשובה לזה ולהיות מוכנים לספר. כי הרי לכולנו יש את רגע שאנחנו הכי אוהבים בסרט וכשאנחנו מספרים אותו אז הפרצוף שלנו אור ואנחנו מצליחים להעביר את ההתלהבות האותנטית שלנו מהתסריט. רק חשוב מאד שתוודאו שהרגע שאתם הכי אוהבים הוא לא רגע זניח בסרט כי אז תמיד ישאלו אתכם אם זה הדבר שהכי מדליק אתכם אז למה זה כזה זניח? וזה חברים רע. רע מאד. 

 

רוצים להגיב?

× מוזמנים לדבר איתי