עזבו מה ה-AI "לוקח", תראו מה הוא נותן לתסריטאים ישראלים ואיזה אפשרויות חדשות בשימוש בכלי AI נפתחות

מתוך הרצאה שנתתי לאיגוד התסריטאים ב17.1.24

האם אפשר להתנגד למהפכת ה-AI?

מהפכת ה-AI היא אחת המהפכות הגדולות ביותר שאנו חווים כיום. היא משפיעה על כל תחומי החיים שלנו, כולל על עולם היצירה. רבים מהכותבים חוששים מהשפעת ה-AI על מקצועם. הם חוששים שאולי ה-AI יחליף אותם ויהפוך את מקצוע הכתיבה ללא רלוונטי.

אני מאמין שלא. מהפכה כזאת מגיעה פעם בעשור והיא משנה הכל. ומי שיאמץ אותה מוקדם יותר ירוויח.

אבל יחליפו אותנו?

נפוץ לשמוע את המיתוס ש-AI הוא כלי שיכול ליצור יצירות אמנות בלחיצת כפתור. זה לא נכון. AI הוא כלי, לא יוצר. הוא יכול לעזור לנו לפתח רעיונות, לחקור נושאים, לכתוב תסריטים ולקבל ביקורת. אבל הוא לא יכול ליצור יצירה מקורית ומרעננת.

בשביל לכוון את ה-AI צריך להבין וללמוד. זה גם התפקיד שלנו בתור יוצרים. מי שמבין את ה-AI יכול להשתמש בו כדי לשפר את יצירותיו. מי שלא מבין אותו עלול למצוא את עצמו נתון לחסדיו ולבסוף ליצור יצירות שטוחות וחסרות עניין. אז למי שרוצה ללמוד איך לפתח בסיס ומסמך הגשה לסדרת טלוויזיה שתחזיק עונה טובה או סינופסיס שהוא השלד של הסרט, מוזמנים לקורס הדיגיטלי שלי עם כל הפרטים פה. 

איך אפשר להעזר ב-AI?

ה-AI יכול לעזור לנו בכתיבה תסריטאית במספר דרכים:

  • רעיונות: ה-AI יכול לעזור לנו לפתח רעיונות חדשים לסיפורים. הוא יכול לעשות זאת על ידי ניתוח של נתוני טקסט וסרטים כדי לזהות תבניות וטכניקות כתיבה יעילות.
  • תחקיר: ה-AI יכול לעזור לנו לחקור נושאים בצורה יעילה וחסכונית. הוא יכול לעשות זאת על ידי חיפוש מידע באינטרנט, ניתוח של נתונים סטטיסטיים ויצירת מודלים תחזית.
  • הפגת בדידות: ה-AI יכול לעזור לנו להפיג את הבדידות של הכתיבה. הוא יכול לעשות זאת על ידי שיחה איתנו, מתן משוב על יצירותינו ויצירת קהילה של כותבים.
  • קבלת ביקורת: ה-AI יכול לעזור לנו לקבל ביקורת על יצירותינו. הוא יכול לעשות זאת על ידי זיהוי של חולשות ובעיות בכתיבה שלנו.

מחוללי השפה הטובים ביותר להשתמש בהם:

ClaudeChatgpt, bard

לכל אחד מהם יתרונות וחסרונות. הם קצת כמו עובדים מסוגים שונים שצריך לראות מה מתאים לכם יותר. קלאוד הוא יותר עמוק, מסוגל לעבד הרבה מידע והעברית שלו מצוינת לכתיבה ספרותית. צ'אטגיפיטי הוא הכי מגוון כי הוא גם יודע לצייר תמונות ולנתח נתונים ואף לכתוב קוד והוא גם הנפוץ ביותר. בארד הוא מושמץ למדי אבל לאחרונה השתפר והוא מחובר לאינטרנט ככה שבכתיבת פוסטים עיוניים הוא ממש טוב וגם טוב לתחקיר. כמו בכל דבר, מומלץ לנסות ולראות מה עובד לכם. בארד חינמי, קלאוד יש גרסה חינמית טובה ואם רוצים להתרשם מהצ'אט בחינם הכי טוב לעשות את זה דרך הצ'אט של בינג (קופיילוט).

עוד אפשרות שנחשפתי אליה זה הGPT של איתי חסיד (חבר האיגוד) שעדכן אותי שתכנת GPT מיוחד לסיוע בכתיבת תסריטים ופיתוחם. אני עוד לא בדקתי אותו ביסודיות אבל מוזמנים לבדוק בעצמכם בלינק הזה.

 

איך ה-AI פותח אפשרויות חדשות לכותבים ישראלים?

ה-AI פותח אפשרויות חדשות לכותבים ישראלים, או לכל כותב שהוא לא דובר אנגלית, שלא היו קיימות קודם לכן. לדוגמה, ה-AI יכול לעזור לנו:

  • לתרגם את יצירותינו לשפות נוספות, כולל אנגלית. זה יכול לעזור לנו להגיע לקהל רחב יותר.

הכלים בהם אני משתמש הם: בראש ובראשונה Claude שהוא לטעמי המתרגם הטוב ביותר מעברית לאנגלית, Chatgpt בגרסת התשלום כי היא הכי מגוונת מבחינת כלים. אם תשתמשו בלינק הזה, הוא גם ייתן לכם לנסות את הגרסה בתשלום בחינם.

  • לכתוב ישירות באנגלית. זה יכול לעזור לנו להשתלב בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה הבינלאומית.

התוכנה נמצאת בהתחלתה, אבל Story Architect מאותו בית תוכנה שהביא לנו את קיט סנריסט המוצלחת, העלה פלטפורמה משלבת AI לכתיבת תסריט. כרגע עובד באנגלית טוב, העברית עוד בפיתוח.

 

  • להמיר את תסריטינו לספרים באנגלית. זה יכול לעזור לנו להרחיב את קהל הקוראים שלנו.

עד כה עשיתי את זה באמצעות Chatgpt כפי שתיארתי בהרחבה בפוסט הזה.

אבל את הספר האחרון כתבתי עם Novel Crafter שהפך ללידר העולמי לכתיבת ספרים באמצעות AI ואני ממליץ עליו בחום.

 

  • להפיק אודיובוק והקראות של יצירותינו. זה יכול לעזור לנו להגיע לקהל חדש.

עתיד תעשיית הקולנוע והטלוויזיה

ה-AI צפוי להשפיע באופן משמעותי על עתיד תעשיית הקולנוע והטלוויזיה. הוא צפוי להוביל לצמצום מקצועות ההפקה, כולל צלמים, לוקיישנים, תפאורה, תלבושות, שחקנים וקריינות.

אבל למרות זאת, הכוח יישאר בידי מספר הסיפור, התסריטאי. ה-AI יאפשר לתסריטאים לכתוב סיפורים חדשניים ומרתקים יותר מאשר אי פעם בעבר.

לסיכום

ה-AI הוא כלי רב עוצמה שיכול לעזור לנו לשפר את הכתיבה שלנו במגוון דרכים. עם זאת, חשוב לזכור שהוא כלי בלבד. הוא לא יכול ליצור יצירות אמנות מקוריות בעצמו.

כדי להפיק את המרב מה-AI, עלינו להבין אותו ולהשתמש בו בצורה מושכלת. עלינו להיות מודעים לחולשותיו ולהשתדל לא ליפול למלכודותיו.

כותבים ישראלים יכולים להרוויח רבות מה-AI. הוא יכול לעזור לנו להגיע לקהל רחב יותר, להשתלב בתעשייה הבינלאומית ולכתוב סיפורים חדשניים ומרתקים יותר.

טיפים לשימוש ב-AI בכתיבה תסריטאית

הנה כמה טיפים לשימוש ב-AI בכתיבה תסריטאית:

  • להתחיל עם רעיונות מקוריים. אל תסמוך על ה-AI כדי ליצור עבורך רעיונות חדשים אבל אתה יכול להשתמש בו לסיעור מוחות.
  • השתמש ב-AI כדי לחקור נושאים. ה-AI יכול לעזור לך למצוא מידע על נושאים שאתה לא מכיר.
  • אל תסמוך על ה-AI לכתוב את הסיפור כולו בשבילך. ה-AI יכול לעזור לך אבל הוא לא יכול לעשות את העבודה בשבילך.
  • קבל ביקורת מאנשים אחרים. ה-AI יכול לעזור לך לזהות חולשות בסיפור שלך, אבל הוא לא יכול להחליף ביקורת מאנשים אחרים.
  • לא לפחד מ- AI. כלי הבינה המלאכותית הם כלים והם טובים רק אם משתמשים בהם בצורה טובה.

רוצים להגיב?

× מוזמנים לדבר איתי