איך לכתוב סינופסיס (תקציר העלילה)? חלק א' – כללים מועילים ומבנה שלוש המערכות

בהמשך לפוסט הקודם, הפעם נתחיל להסביר בהרחבה איך כותבים סינופסיס.

מה זה בכלל סינופסיס? 

סינופסיס הוא תקציר עלילת הסרט בהיקף של 4-6 עמודים המתאר כל המהלך העלילתי של הסרט תוך התמקדות במסע הגיבור לאורכו כשהוא כולל את דמויות המשנה החשובות, מערכות היחסים המרכזיות וכל התפניות העלילתיות של הסרט כולל ההתחלה, האמצע והסוף. 

כתיבת תסריט באורך מלא לעומת כתיבת תקציר עלילתי הן שתי מיומנויות שונות לחלוטין.

ניסיוני לימד אותי שמי שטוב באחת לא בהכרח יהיה טוב באחרת והפוך. עם זאת, אין מנוס מלדעת לכתוב תקציר עלילה בצורה הטובה ביותר מאחר וכפי שאפרט מיד זהו שלב הכרחי לכתיבת תסריט ומכמה טעמים. החדשות הטובות הן שיש יותר כללים מובנים לכתיבת תקציר מלתסריט באורך מלא, ובמקרה הגרוע ביותר, ניתן לבקש או לשכור מישהו שיעשה זאת בשבילך ומאחר ותקציר הוא באורך של מספר עמודים בודד, לא מדובר בהרבה עבודה.

בשונה ממה שאנשים חושבים, סינופסיס (תקציר העלילה), הוא לא תיאור הסיפור בצורה תמציתית על פני פסקה אחת (כפי שמופיע בתיאורי סרטים בויאודי או על דיוידי מאחורה) אלא תקציר מלא של כל המהלך העלילתי של התסריט (או הסרט) ואורכו צריך להיות 4-6 עמודים. פונט 14, רווח רגיל.

 

למה הכרחי לכתוב סינופסיס?

  1. כי תסריט טוב זקוק למבנה טוב – הסינופסיס הוא כמו שלד התסריט. וכפי שכל קבלן יגיד לך: "אם השלד לא טוב, לא יעזור לך שום דבר. ייצא לך בית עקום". ברגע שאתה כותב את הסינופסיס אתה יודע מה רוחב היריעה של הסיפור שלך, האם יש לך מספיק התרחשויות לסרט, מי הגיבורים שלך, ומה הן נקודות המפנה החשובות של העלילה כולל הפתיחה והסיום.

 

  1. כי עם תקציר אפשר לגייס מימון לפיתוח התסריט – כפי שציינתי בפוסט הקודם, אפשר לקבל כסף לפיתוח התסריט על סמך התקציר ולכן חשוב מאד שהוא יהיה כתוב טוב כי הוא נמצא בתחרות גדולה מאד עם הרבה סינופסיסים אחרים בערמה (על הגשה לפיתוח ארחיב בפוסט אחר).

 

מה צריך לכלול סינופסיס ? (וגם מה הוא לא צריך לכלול)

את הגיבורים – רצוי שהסינופסיס יתחיל בגיבור שלכם. אפשר גם להתחיל בפסקה המתארת עולם או סיטואציה כללית על מנת לאפס את הקוראים שלכם לפני שאתם חושפים את הגיבור, אבל אתם צריכים להבין שמי שמוביל את הסיפור, התסריט ובסופו של דבר גם את הסרט הוא הגיבור. ולכן צריך "להרגיש" את הגיבור, או הגיבורים שלכם גם כשהוא כתוב בתקציר. בתקציר צריך להזכיר את הדמויות החשובות בסרט ואלו שמקדמות את העלילה. אם יש דמות מקסימה אבל שמופיעה לסצנה אחת, אין טעם להזכיר אותה בתקציר. זה לא המקום הנכון.

את מהלכי העלילה – במהלך התסריט יש כמה אירועים שמשנים את כיוון העלילה. למשל, בסיפור אהבה, רגע המפגש של הגיבורים משנה את העלילה (ומתחיל אותה), בזמן ששורה של דייטים מוצלחים ביניהם לא מקדמת את העלילה אלא רק מעבה אותה. כששני הגיבורים נתקלים במכשול ונאלצים להיפרד שוב העלילה נאלצת להשתנות. בדוגמא הזאת, בתקציר צריך להרחיב על הפגישה ועל המכשול, ולהעביר את שורת הדייטים במשפט אחד (על אף שאולי בתסריט, שורת הדייטים תתפוס הרבה יותר עמודים).

בקיצור, סינופסיס הוא סיפור הסרט הכולל תיאור נקודות המפנה של התפתחות העלילה כמסעו של הגיבור.

את הסוף ובמיוחד את ההתחלה – בכל סיפור ישנה נקודה שבה מתרחש אירוע שבגללו קורה כל הסיפור. אילו לא היה מתרחש האירוע, הסיפור לא היה מתקיים. לאירוע הזה קוראים בתסריטאות "האירוע המחולל" והוא צריך להיות מעניין וחזק מספיק על מנת לשגר את הסיפור שלכם אל תוך העולם. משם יש עוד מספר נקודות מפנה שמיד אפרט. חשוב גם לכתוב את הסוף. סינופסיס הוא לא תיאור שיווקי לסרט ומי שאמור לקרוא אותו הוא אתם, מפיקים, הבמאי ומשקיעים נוספים. ובקיצור, אנשים שגם יקראו את התסריט המלא, וכמו שהסוף מופיע בתסריט המלא, כך הוא גם צריך להופיע בסינופסיס.

סגנון קולנועי של העולם – אמנם סינופסיס הוא תמצית הסיפור ולא מפרטים בו הכל אבל גם בעמודים הבודדים האלה צריך להעביר את הקסם של התסריט שלכם, את הייחוד שלו, ובשביל זה אתם חייבים גם לתת דוגמא או שתיים תוך כדי תיאור העלילה של סצנה או שתיים, המקוריות ביותר שאתם יכולים להמציא, בשביל להעביר לקוראים וללקטורים שיקראו את הסינופסיס את הפוטנציאל של התסריט שלכם.

בפוסט הבא תמצאו סינופסיס לדוגמא:

מתחתנת – קומדיה רומנטית שכתבתי וביימתי

 

מבנה הסינופסיס הקלאסי – שלוש המערכות של סיד פילדס

בימינו יש כבר ביקורת רבה עד כמה עדכני מבנה שלוש המערכות לכתיבה קולנועית מאחר וביסודן, המערכות התייחסו לכתיבת תאטרון (שם הייתה חשיבות לקיום מערכות על מנת לאפשר לשנות את התפאורה מפעם לפעם), אבל למרות זאת מבנה שלוש המערכות הוא עדיין הקלאסי והסטנדרטי ביותר בכל הקשור למבנה העלילה וגם המודלים החלופיים לו מתייחסים אליו, אז לכן אתחיל בהסבר עליו.

על פי המודל של סיד פילדס, מבנה התסריט מורכב משלוש מערכות בצורה הזאת:

מערכה ראשונה (שמכילה רבע מהסרט) וכוללת, לפי הסדר-

אקספוזיציה של הסיפור: המציגה את הגיבור ואת הנסיבות בהן הוא פועל ויש האומרים גם את המצוקה שלו.

אירוע מחולל: שמרגע שהוא קורה הסיפור בעצם מתחיל לקרות והוא כולל בתוכו גם את הפרמיס של הסרט (פרמיס=על מה הסיפור שלנו בעצם)

מעבר למערכה שניה – פילדס עצמו לא בהכרח פירט מה הנקודה הזו אבל אחרים פירשו (בחוכמה לטעמי) שזאת הנקודה שהגיבור מחליט לעשות משהו בנוגע לאירוע המחולל ולכן מעביר אותנו למערכה השניה

 

מערכה שניה (שמכילה חצי מהסרט) –

מכשולים – הגיבור נתקל ומתגבר על מכשולים

נקודת שיא ראשונה – הגיבור כמעט משיג את מטרתו ואז הכל משתבש (בדרך כלל מאחר והנבל הערים עליו)

נקודת האמצע – אמצע הסרט שבו הגיבור הכי רחוק ממטרתו שאפשר וצריך למצוא חלופה חדשה

 

מערכה שלישית (רבע מהסרט)-

נקודת השיא – שבה הגיבור מתמודד עם הקונפליקט המרכזי שלו ומצליח (או לא, תלוי בסרט)

התרה – הרגע שאחרי הפתרון והחזרה לשגרה כשרואים מה השתנה אצל הגיבור

לפי ההגיון המתמטי של פילדס, גם הסינופסיס צריך להיות בנוי שהמערכה הראשונה כתובה על רבע (עמוד), השניה על חצי (שני עמודים) והשלישית שוב על רבע (עמוד אחד).

אני אישית לא חסיד גדול של פילדס ומוצא את המבנה שלו מאד חסר ולא יעיל. בפוסט הבא אציג את המודל של בלייק סניידר שאותו מצאתי יותר יעיל לצרכיי ועל בסיסו גם בניתי את המודל שלי.

  1. Unknown 14 פברואר, 2014 at 18:42 הגב

    כמה צריך בעצם לפרט ולאיזה עומק של הסינופסיס צריך לצלול , האם פרוט כללי של המתרחש או ממש לתת נגיעות מכל רגע כללי שמתרחש בתסריט ?

  2. Eran B.Y 15 פברואר, 2014 at 19:42 הגב

    די כתבתי על זה בפוסט עצמו. מה שצריך לפרט זה את נקודות המפנה ורגעים קולנועיים ייחודיים, תהליכים יותר ארוכים צריך לציין בכלליות.
    בפוסט הבא יש דוגמא לסינופסיס שלי כך שתוכל להתרשם ממידת הפירוט ומה נחוץ לכתוב ומה לא.

  3. אנונימי 8 ספטמבר, 2014 at 17:04 הגב

    שלום ערן.
    קודם כל רציתי להודות לך על האתר.
    דבר שני במהלך הקריאה נתקלתי באיזכורים שלך לגבי שתי שיטות וקראתי על שיטה נוספת לגבי מבני סיפור. אחת של פילדס השניה של סניידר והשלישית של מקי. רציתי לדעת אם לדעתך יש ספר מבין הספרים ששלושת אלה פירסמו על תסריטאות שהוא ממולץ יותר ( אם קראת את סיפור של רוברט מקי)… והאם בכלל שווה לקרא את הספרים הללו או שמספיק לקרא באינטרנט באתרים כמו אתרך?

  4. Eran B.Y 11 ספטמבר, 2014 at 17:16 הגב

    ראשית, תודה ושמח שאתה מוצא את הבלוג מועיל.

    ברור שאני מכיר את סיפור של מקי, שהוא גם הבסיס ללימוד תסריטאות בסם שפיגל, נגיד. לי אישית הוא פחות עבד בתור שיטת עבודה לסינופסיסים ובגלל זה לא הזכרתי אותו בפוסט הזה. אני חושב שהטכניקות שלו יותר מועילות בכל הקשור לגיבורים.

    חוץ מפילדס, מקי וסניידר יש עוד ספרי הדרכה רבים, כולל זה הישראלי של קובי ניב.
    עצתי היא לקרוא לפחות אחד מהם על מנת לקבל תמונה כוללת של הבייסיק. כי יש דברים שחוזרים אצל כולם, אז אין טעם לדעתי לקרוא את כולם באדיקות. אחד כבייסיק ואת שאר הטריקים והעצות להשלים מתקצירים והתייעצויות.
    אם אתה רוצה לכתוב סרטי מופת דרמטיים קרא את מקי. אם סרטי ז'אנר, קרא את סניידר או טרובי (שגם הוא מצוין, בעיניי). הספר של פילדס הוא קצת מיושן כיום, למרות ששיטת הכרטיסיות שלו היא מצוינת לשלב הטריטמנט אבל אין צורך בשביל זה לקרוא את הספר כי גם סניידר ומקי מפרטים את השיטה.

    שיהיה בהצלחה

  5. אנונימי 24 יוני, 2015 at 18:08 הגב

    היי ערן
    האם סינופסיס הוא רק למטרה שיווקית? ואם אני כותב עכשיו תסריטים אבל אני מתכוון להשתמש בהם רק בעוד כמה שנים (אני בן 14) האם אני חייב לכתוב סינופסיס וטריטמנט?

  6. Eran B.Y 28 יוני, 2015 at 07:11 הגב

    סינופסיס הוא לא למטרה שיווקית בלבד אם כי הוא עוזר בהשגת מימון לפיתוח התסריט. אני ממליץ לכתוב תקציר על מנת שתדע שהמבנה שלך מחזיק את העלילה הדרושה ושתדע מה הם העוגנים ונקודות המפנה של הסיפור שלך.

    עם זאת, אם זמנך בידך, אתה גם יכול לכתוב את התסריט כמו שבא לך, ולשכתב אחר כך את מה שחסר.

  7. bremo 7 אוגוסט, 2015 at 01:03 הגב

    אחרי שהתנסיתי בשלושה כתיבת תסריטים קצרים. ואף כתבתי במשותף פיצר.
    ואחרי לימודי קולנוע ועם נסיון בתחום הקולנועי שיש אומרים שאני ממש טוב בזה. מצאתי את עצמי מחפש מידע על איך כותבים סינופסיס /טריטמנט לסדרה טלוויזיה.. אחרי שכבר כתבתי לה פרק אחד שלם. עם התחלה אמצע וסוף. בסדר הזה.
    עכשיו, אני בקשר כלשהוא עם אחת הזכייניות שמחכות לסינופסיס של הסדרה ולא לפרק לקריאה כמו שחשבתי. ואני מגלה שאין לי מושג איך עושים את זה!! זה טוטאלי שונה. ואני ממש צריך את עזרתך.
    אני לא גר בארץ ולכן הקשרים עלאק שהיו לי כלא היו.

  8. bremo 7 אוגוסט, 2015 at 01:17 הגב

    זוהי סדרה קומית שכל פרק עומד בפני עצמו. ולא סדרה בהמשכים. כמו שחשבתי שהיא תהייה. שזו אחת הדילמות אגב. כי נראה לי פתאום קשה יותר לשכנע לקנות סדרה שהיא פרק בפני עצמו. זה הרבה יותר קשה מכל משבר כתיבה

  9. Eran B.Y 25 אוגוסט, 2015 at 09:28 הגב

    הי ברמו וסליחה על הדיליי בתגובה.

    אם אני מבין נכון, אז הסדרה שלך היא סוג של סיטקום קומי שבו כל פרק עומד בפני עצמו.
    במקרה כזה, מה שהזכיינים רוצים ממך זה רשימה של תקצירי פרקים על מנת להראות להם שיש לך מספיק חומר בשביל להחזיק עונה.
    אם יש לך פרק כתוב אני חושב שכדאי לך לשלוח אותו בכל מקרה, מאחר ועם כל הכבוד לתכנון עונתי, בכתיבה קומית, מה שקובע זה היכולת לכתוב תסריט מצחיק. ואם יש לך את היכולת הזאת, אז יש סיכוי שהם יגלו עניין בהצעתך.
    שיהיה בהצלחה

  10. golan albo 24 אוקטובר, 2015 at 17:23 הגב

    הי ערן

    ראשית, אני חייב לומר שהבלוג מעשיר ומאוד מעניין.
    גם אני התחלתי לפלרטט עם כתיבה של סיטקום קומי וקראתי בעיון רב את הפוסטים שלך כאן.

    רציתי לשאול אותך האם בתקציב של סדרה שכזו צריך לתת איזו הקדמה לסיפור ולדמויות ורק אז לצלול לכתיבה של כל פרק ופרק?
    ואם כן אז איך בעצם זה אמור להיות בנוי?
    יש לי גם התלבטות עדיין האם ללוות את הסדרה עם VO של מחשבות הגיבור או שאולי יש דרכים אחרות לעשות את הקו המחבר בעלילה…

  11. lior amram 15 יוני, 2016 at 16:36 הגב

    סינופסיס מתבסס על קטגוריה של סיפורים קצרים של חמישה עומדים המבוססים בסיכום של סיפור תמציתי
    שבו הקטעים מטומצטים לקרוא ? לא כך !!!

    כוונתי סיפור עם מבנה התחלתי שמסביר לקרוא מי הם גבורי הסרט ולאן הסיפור חותך עם סיום דרמטי

    דוגמא לכוונתי
    כמו שחבר ילדות בשם גולן מסביר לאחיו הגדול רותם שהוא אח של חברו של יואב.ערב לפני שהוא טס
    שמשהו לא קשור עם אחיו והוא חשוד שקורה לו משהו
    והוא מבקש מימנו לברר עימו את הענין. לאחר שהוא נכשל בהשגת המידע. מודיעים לו לאחר שהוא חוזר ארצה מהטיול שאחיו נעדר מליל אמש הוא ניגש למשטרה אך חוזר באי שבעית רצון מעזרתם בסירוב לחפשו
    ויוצא לחפשו לאחר שהוא מקבל את הסכמת אביו הדתי. ותנקל במסרים שאינם תנונים לו מענה הולם ומגלה בדרך שקרים בגדיות לאחר שהוא נזכר במסר של אותו אישיות על טבעית. ומוצא את עצמו במקום מבודד ומתחבר אל הדת כפי שחונך ונטש אותו לפני שנים

  12. אנונימי 14 נובמבר, 2016 at 18:33 הגב

    היי ערן, קודם כל תודה על השיתוף במידע וידע. יש לי טרטמנט בלי דיאלוגים. יש לך המלצה איך לעשות לו את התקציר?

  13. tsafrire 27 נובמבר, 2016 at 08:40 הגב

    אהלן
    מאוד נהנה לקרוא את מה שכתבת. שאלה לי אליך , האם זה מדבר גם על כתיבה של סידרה ? האם זה אותו המהלך?

  14. Eran B.Y 27 נובמבר, 2016 at 13:33 הגב

    לאנונימי,
    את הטריטמנט צריך לקצר לתקציר על ידי התמקדות במהלכים העלילתיים הקריטיים הווה אומר אקספוזיציה, מאורע מחולל, תגובת גיבור, עלילת משנה וכדומה, ולהשמיט או לקצר מאד את ההתרחשויות שלא קשורות לנקודות התפנית בעלילה.

    לצפריר,
    לשאלתך, כן ולא.
    כתיבת סדרת טלוויזיה שונה מכתיבת סרט אחד מאחר ובטלוויזיה כל פרק הוא סיפור העומד בפני עצמו ולכן צריך להיות בו אלמנטים שדומים לתסריט לסרט אחד, אבל שונים, כי הוא לא יכול להסתיים בצורה מוחלטת, אפילו לא בסוף העונה, אלא חייב להשאיר את הצופים במתח לפרק הבא (אלא אם כן זה סיטקום, שם זה עובד אחרת וכל פרק עומד בזכות עצמו בלי קשר לקודם או להבא). ממליץ לך לקרוא את הפוסט שלי שעוסק בפיתוח סדרת טלוויזיה יש שם עצות יותר מדויקות לפיתוח סדרת טלוויזיה

רוצים להגיב?

× מוזמנים לדבר איתי