מה זה הצהרת כוונות לסרט קולנוע? כולל דוגמה

כחלק ממסמכי ההגשה לפיתוח לקרנות הקולנוע השונות מבקשים הצהרת כוונות. 

ההצהרה מצורפת לרוב בסוף התסריט וחשוב שהיא תהיה אנונימית ולא תכלול פרטים מזהים כמו שם או אפילו שהיא מבוססת על ספר שכתבתם כדאי שלא יהיה שום פרט מזהה מאחר וההגשות הן אנונימיות.

הצהרת הכוונות של הפיתוח שונה מהצהרת הכוונות של הגשת התסריט המלא להפקה שבדרך כלל נכתבת על ידי הבמאי. בשלב הפיתוח היא מיועדת לתסריטאי וכשמבקשים זאת, בעצם נותנים לו הזדמנות לענות על כמה שאלות והן:
מה המסר שהוא רוצה להעביר בסיפור?
מאיפה צמח הסיפור?
ולמה לדעתו, הסיפור הזה חשוב וצריך שיקבל מימון לפיתוח ולהפקה?

אבל יותר מהכל, השאלה החשובה ביותר שהתסריטאי חייב לענות עליה בהצהרת הכוונות היא: למה הוא חייב, ממש חייב, לספר את הסיפור הזה?

אין דרך אחת לכתוב הצהרת כוונות טובה. היא צריכה להיות כנה ואותנטית. אתם צריכים להסביר איך הגעתם לסיפור ומה הזיקה שלכם אליו, ולסחוף בהצהרת הכוונות שלכם את הקוראים בכך שיש לכם חזון גדול יותר מסתם לכתוב תסריט. הלקטורים צריכים להשתכנע שאתם ממש חייבים לכתוב את הסיפור הזה והם צריכים לעזור לכם בכך שייתנו לכם את הפיתוח. 

לדוגמא, זאת הצהרת הכוונות שכתבתי ל"אם וכאשר" – תסריט רומנטי שלי שגם ביימתי


אם וכאשר – הצהרת כוונות

בגיל 32, כשבוע וחצי לאחר שנפרדתי ממי שהייתה אישתי במשך 11 שנה, פגשתי בחורה מהממת שהתאהבה בי כפי שאני התאהבתי בה. עד כלות. החיים בנקודה זו עברו עליי כקומדיה רומנטית משכרת ונעו בין המאבקים והריבים עם מי שעוד הייתה טכנית אישתי לבין אהובתי המופלאה.
לצערי, ובכאב לב בל יתואר, החלטנו אני ואהובתי להפסיק את הרומן כי הייתה אישה אחרת שאליה ליבי היה מחוייב אף יותר מלאהובתי. האישה הזאת לא הייתה אישתי הראשונה כי עם בתי, שהייתה אז בת שלוש.
אכול רגשות אשם על כך שאני מפרק לה את החיים גזרתי על עצמי שנה של הסגר רגשי על מנת שבתי לא תראה אותי עם אישה אחרת ותתרגל לרעיון קודם כל שאביה ואימה לא ביחד. קיויתי שאהובתי ההיא עדיין תחכה לי, ולמרות שלא ידעתי מה קורה איתה, כתבתי את התסריט הזה ומצאתי מפלט לתסכול ביצירה האמנותית. בסוף השנה, לאחר שבתי בעצמה אמרה לי שהגיע הזמן שאפגוש אישה חדשה, הוצאתי את התסריט מודפס והלכתי לנקוש על דלתה.
"סיפור אהבה תל אביבי" הוא מושג שהיה בנאלי בעיניי. הוא תמיד נראה לי כמו סיפור בין בחור ובחורה צעירים שאין להם כל קונפליקט. עבורי, סיפורי האהבה של העיר תל אביב נראו ריקניים כמו העיר עצמה אבל כל זאת השתנה אחרי גירושיי כשיצאתי אל העיר בפעם הראשונה עם לב פתוח ופנוי לאהוב. התאהבתי בתל אביב, לא רק בנשים אחרות, אלא בעיר עצמה ובחושניות שהיא משרה. ובשנים האחרונות הלכה והתחדדה בי התמחות של סיפורי אהבה. אני חושב שהמבשר הטוב ביותר ברמת התימה לסרט הזה הוא הספר הדיגיטלי "פוטורומן" שפרסמתי לפני כשנה. גם הוא מבוסס על סיפור אישי, גם בו יש טקסטים ותובנות של חוכמת ניסיון, גם הוא מלא לב ותקווה והשראה.
כוונתי בסרט הזה היא ליצור סיפור אהבה ניואנסי שמוצא את החדווה, הייחוד, ההומור והדרמה בתוך החיים כפי שרובנו מכירים אותם. הרי הדרמות מחממות הלב ביותר יכולות לקרות גם כשאנחנו מכינים קפה ביחד במטבח או יושבים על גג עם מישהו אהוב ומסתכלים על אורות העיר.

 

הסרט הזה הוא קטן ואינטימי, ומבחינתי משימה מאתגרת הייתה לספר את הסיפור הזה במשאבים מוגבלים. הקאסט שגיבשתי כמו גם הצוות המקצועי שנאסף סביבי להפקה הם יחידה קטנה, אהובה ומובחרת. כי סרט עם לב גדול אפשר לעשות רק עם חבורה קטנה ואוהבת. וכזה סרט אני חושב שיש שלי – סרט עם לב גדול. 

איך לכתוב סינופסיס? חלק א' שלוש המערכות של פילדס

מה צריך גיבור טוב לתסריט?
איך לכתוב תסריט להגשה – טיפים חשובים על מנת לוודא שהתסריט שלכם לא טרחני

  1. אנונימי 28 פברואר, 2016 at 12:43 הגב

    שלום ערן!
    קודם כל זה בלוג מצוין שעוזר לי מאוד!
    אני כעת כותב תסריט, אמנם אני לא מנוסה כלל אך יש לי כישרון כתיבה וסיפור לא רע בכלל. את הסרט יחד עם שאיפותיי הגדולות אני מייעד לאנגלית. כלומר שיופץ בהוליווד בשפה האנגלית עם כוכבים דוברי אנגלית. עומדת לפני בעיה שכן אני לא מדבר אנגלית כשפת אם- למרות שאני שולט בה אצליח לכתוב בעברית כפול מאה יתר טוב. אמרו לי שלאחר שאסיים לכתוב את התסריט בעברית אוכל להביא אותו למתרגם וכאן הבעיה מתחילה- מתרגם זה דבר יקר מאוד שלא בטוח יעביר את רוח הסרט כפי שאני מרגיש אותה ובשנית יהיה לי קשה להתחבר לטקסט שלא כתבתי אותו באופן מלא ואולי חלק מהמילים לא אבין.
    האם אתה חושב שבכל זאת כדאי לכתוב בעברית או לכתוב באנגלית?
    תודה , נועם

רוצים להגיב?

× מוזמנים לדבר איתי