מה שואל את עצמו המפיק או מנהל הפיתוח שלו אתם מציגים את הרעיון שלכם לסרט?

לפני הרבה שנים הייתי מנהל הפיתוח של JCS, ואחרי הרבה פרזנטציות שעשיתי בעצמי עברתי צד והתחלתי להקשיב לאנשים שבאים להציע לי רעיונות. באותה תקופה פיתחתי מודל של ארבע שאלות שאותו שכללתי גם כשעשיתי תפקידי לקטורה וניהול פיתוח בקשת, ערוץ 10 או כאן. 
המודל הזה מייצג בצורה טובה מה עובר בראשו של כל מפיק או מנהל פיתוח או מנכ"ל ששומע מאות רעיונות בשנה. 

ואלו 4 השאלות –

1. האם הרעיון מדליק או במילים אחרות "האם זה יעשה רייטינג"?
זו בכוונה שאלה פתוחה ומעט עמומה אבל כמו שלימדו אותי בתחילת הדרך במשרד הפרסום מקאן אריקסון, מפיק או זכיין שואל את עצמו קודם כל את השאלה "האם הדבר הזה יעשה לי רייטינג?" ואם התשובה היא לא, אז אין בכלל טעם להמשיך לשלב הבא. זאת המשמעות בזה שהרעיון מדליק. לא בהכרח ספציפית את מי ששומע, אלא האם הרעיון יהיה מדליק בעיני הקהל.עכשיו מי קובע מה הוא רעיון מדליק? מי שצריך להחליט על הפיתוח שלכם, כמובן. האם הוא באמת יודע אם הרעיון מדליק או לא? לא, הוא לא יודע בוודאות, הוא מעריך שזה רעיון מדליק והוא עושה זאת על סמך ניסיונו כי זאת הסיבה שהוא קיבל את התפקיד של להחליט. הרעיון כמובן צריך גם להדליק אותו באופן ספציפי ולכן כדאי לכם להכיר ולברר עם מי אתם נפגשים ולבדוק בגוגל מה הוא עשה בעבר כי זה ייתן לכם כיוון על הטעם שלו. 
חשוב גם שתציגו את הרעיון שלכם בצורה מרתקת ומעניינת. אני מרחיב על כיצד לעשות פיצ' בפוסט הזה
יש כמה דברים שמקטינים את הסיכוי שהמפיקמנהל הפיתוח יחשוב שהרעיון שלכם מדליק ולכן אני ממליץ להמנע מ:

  • רעיון נדוש – כזה שעשו אותו יותר מדי פעמים ולאחרונה
  • רעיון שנעשה רק לאחרונה על אף שהצליח – כי אז זה יראה שאתם מעתיקנים או אפילו לא מעודכנים
  • רעיון חצי אפוי או לא מגובש כלל – כי אז הוא יקבל את הרושם שאתם לא רציניים
  • רעיון לא ברור ותמוה – כי אם הוא או היא לא יבינו אותו אז הקהל בטח לא יבין אותו


אם הרעיון שלכם כן מעניין את המפיק או מנהל פיתוח (הכיתוב בלשון זכר מתייחס גם לנשים, כמובן) אז הוא ימשיך לשאול את עצמו את השאלות הבאות.

2. האם יש לי למי למכור את זה?
השאלה הזו נכונה במיוחד לגבי מפיקים כי הם צריכים לקחת את הרעיון שלכם ולמכור אותו הלאה. ובעצם הם שואלים את עצמם, האם יש זכיין שיתעניין בזה? קרן מסוימת שתאהב את הרעיון? משקיע כלשהו שזה יכול להתאים לו? 
כי אם אין להם למי למכור את הרעיון הזה, הם לא יוכלו לעשות איתו כלום ואז אתם תקבלו תשובה שלילית. לעיתים ההחלטה שלהם יכולה להיות לא ברורה לכם אבל היא נובעת מאילוצים טכניים. יכול להיות שאותו מפיק כבר קיבל סדרה או פרוייקט בזכיין מסוים שהרעיון שלכם יכול להתאים לו, אבל הם יודעים שהזכיין לא ישקיע כרגע בסדרה חדשה ולכן יודעים שלא יוכלו למכור את זה עכשיו ולכן יגידו לכם לא, ולפעמים גם מבלי להגיד לכם את הסיבה האמיתית כי היא בכל זאת משהו שהם לא רוצים להפיץ ברבים. 

3. האם אני הכתובת הנכונה לרעיון הזה?
את השאלה הזו שואלים גם מפיקים וגם מנהלי פיתוח בזכיין. יכול להיות שהרעיון שלכם מצוין אבל הוא לא מתאים לדיאנאיי של הזכיין, לאילוצים התקצייבים שנהוגים באותו רגע. יכול להיות גם שמפיק שהוא מצוין בקומדיות, ניגשתם אליו עם דרמת אימה. הוא אומר לעצמו שזה רעיון מעולה ושהוט בדיוק מחפשים כזה אבל הסיכוי שייקחו את זה ממנו הוא קטן, והוא גם לא רוצה לשנות את ההתמחות שלו בקומדיות. גם במקרה זה תקבלו תשובה שלילית. חלק מהמפיקים יהיו כנים ויגידו לכם את זה ואף יפנו אתכם למפיקים אחרים מתאימים יותר, אחרים יסתירו את המידע הזה כי הם לא רוצים שיידעו דברים עליהם וגם לא רוצים שיקחו את ההפקה שלכם ובכך יסגרו תקציב שהם יכולים לקחת עם הפקה אחרת. ככה זה עובד בעסקים. 

מה שמתסכל במיוחד בשאלות 2 ו- 3 הוא שהן בכלל לא קשורות אליכם. זה עניין של מצב התעשיה וטיימיניג. והרבה פעמים אתם בכלל לא תדעו את הגורמים מאחורי הקלעים. זה אמנם מתסכל אבל ככה זה. אף אחד לא יודע הכל ולכן צריך לנסות כל הזמן. אבל השאלה הראשונה כן קשורה אליכם ולמה שאתם מביאים לשולחן וכמוה גם השאלה הרביעית והאחרונה:

4. האם מי שמציג לי את הרעיון הוא שחקן מפתח?
זה אומר האם אתם, שבאתם עם הרעיון, גם יכולים לעזור בלממש אותו. האם אתם הבמאים או התסריטאים, או היועצים החשובים ביותר שיגרמו לפרוייקט הזה לקרות? כי אם כל מה שיש לכם זה הרעיון אז רוב הסיכויים שהמפיק ומנהל הפיתוח יצטריך לעשות הכל לבדו וזה משהו שהם בדרך כלל לא רוצים. כי לעשות סרט או סדרה זה קצת כמו להילחם בשדה קרב. לבד אתה עלול למות. אתה צריך חברים לנשק שאתה יכול לסמוך עליהם, שילחמו איתך בקטעים הקשים. לכן הם צריכים מישהו שיהיה לב הפרוייקט, שיגרום לו לקרות ויביא לו ערך מוסף. 
אמנם ראיתי בחיי לפחות שני מקרים של אנשים שהביאו רעיון ולא עשו אחר כך כלום, והרעיון בכל זאת קרה. אבל בשני המקרים היוצרים היו מאד מתוסכלים, לא קיבלו הרבה ובשני המקרים גם לא הייתה הצלחה. 

לסיכום, 
אם מפיק או מנהלת פיתוח שומעים את הרעיון שלכם וחושבים שהוא:

  • מדליק
  • יש להם למי למכור אותו
  • הוא מתאים להם לפעילות שלהם
  • והם מרגישים שאתם עומדים לתרום תרומה מכרעת למימוש הפרוייקט ותהיו חברי צוות מצוינים, אם לא המובילים של הפרוייקט

אז הסיכוי שהם יגידו לכם כן, הוא הרבה הרבה יותר גבוה. 


מאיפה להשיג פיתוח? לחצו כאן

איך למצוא מפיק לפרוייקט שלכם? לחצו כאן

  1. Eran B.Y 26 ינואר, 2019 at 08:54 הגב

    טכנית, אתה יכול לבקש שיחתמו על NDA אבל אני חושש שאף אחד לא יסכים לחתום לך מהסיבה הפשוטה שהסיכוי שהרעיון שלך הוא מקורי ונדיר הוא מאד מאד מאד נמוך
    זאת הסיבה שהשאלה הרביעית היא גם חשובה, אם אתה רק בא עם רעיון, הסיכוי שיתקדמו איתך לא גבוה, אבל אם אתה בא עם יכולת ביצועית אז זאת ההגנה שלך

  2. יפעת 5 מרץ, 2019 at 21:50 הגב

    שלום שמי יפעת, תודה על כל הבלוג ועל הטיפים שאתה נותן ערן. כיף ללמוד מזה דברים.
    רציתי לשאול אני אמנם בתחילת הרך שלי אין לי שום רקע ושום ניסיון בתחום , אני נורא רוצה לכתוב סדרה מן טלנובלה כזאת, אני ראיתי לפני המון שנים טלנובלה בויוה ואני מאוד אהבתי אותה ואני רוצה לרשום לא את אותו טלנובלה כי זה זכויות יוצרים אלא מן עלילה אחרת עם תכנים דומים פה ושם השאלה אם אפשר לכתוב את הסדרה גם אם אין רקע? כמובן שבהמשך אעזר בך תודה

רוצים להגיב?

× מוזמנים לדבר איתי