מה התכונות הנחוצות להיות תסריטאים? ולמי האתר הזה מיועד

יכול להיות שיש לכם רעיון לתסריט. יכול להיות שאתם אפילו יודעים מה זה סינופסיס ואפילו כתבתם אחד ואולי אתם כבר בדרפט השני אחרי כמה פעמים שקיבלתם תשובה שלילית על הפקה או פיתוח – האתר הזה מיועד לתסריטאים בכל הרמות. הוא עוסק בכל ההיבטים של כתיבה תסריטאית ולכן יכול לעזור גם לאלו שרק רוצים לדעת מה זה, דרך אלו שעושים את צעדיהם הראשונים בעולם הכתיבה הדרמטית למסך ועד התסריטאים המקצוענים שגם הם צריכים מדי פעם להיזכר בשיטות עבודה, להתעדכן בספרות מקצועית ולקבל טיפים בנוגע להפקה, חוזים וטכניקות ליציאה ממשברי קריאטיב למיניהם.
 
הבלוג הזה מיועד לתסריטאים באשר הם ולכן השאלה העיקרית שאתם צריכים לשאול את עצמכם היא – האם אתם תסריטאים?
 
מי הוא תסריטאי?
אם כבר התחלתם לכתוב תסריט אז כנראה שאתם תסריטאים וזאת רק מכוח הההגדרה הפשוטה שתסריטאי הוא מי שכותב תסריטים, אבל על פי נסיוני תסריטאי טוב צריך שיהיו לו כמה תכונות בסיסיות על מנת להיות טוב במקצועו.
 
תסריטאי צריך לדעת לכתוב
זה נשמע טריוויאלי, אבל כוונתי היא לא רק לשלוט באלף בית אלא לדעת איך לכתוב בצורה מעניינת. במילים אחרות תסריטאי צריך שיהיה לו סגנון כתיבה כך שתסריטיו יהיו לא רק טובים מבחינה קולנועית אלא גם נעימים לקריאה. מבחינה זו דומה תסריטאי לסופר, אם כי על פי ניסיוני, כתיבת תסריט קלה יותר מכתיבת ספר.
הסיבה לכך שהסגנון חשוב היא שתסריט הוא לא רק תבנית התכנון של הסרט אלא בראש ובראשונה הכלי השיווקי הראשון של הסרט והקוראים הראשונים שלו, שהם גם אלו שמחליטים אם הסרט ייצא לדרך, הם לקטורים, מנהלי קרנות, מנהלי תוכן, מפיקים ומשקיעים פרטיים. בקיצור, אנשים שצריכים להבין טוב למה הסרט יהיה מדליק. ואם התסריט לא כתוב בצורה סוחפת, הם לא יצליחו לראות גם מה יהיה טוב בסרט. לכן, תסריטאי צריך לדעת לכתוב וטוב.
 
תסריטאי צריך לכתוב קולנועית
סגנון כתיבה טוב הוא הכרחי אבל לא מספיק. תסריטאי צריך להמציא סצנות, הן אבני היסוד של התסריט והסרט, בצורה מקורית וויזואלית – ובמילה אחת: קולנועית. דברים רבים אפשר ללמוד בתסריטאות, ובכולם אעסוק פה, אבל איך יוצרים סצנה מעניינת, זה משהו שרק הכשרון יכול לספק. בקשו מכמה תסריטאים לכתוב סצנה שבה גיבור מכיר גיבורה ונוצר ביניהם קליק. הרעים שבהם יפגישו אותם בסופר כששתי עגלותיהם יתנגשו זו בזו, הבינוניים יגרמו להם להחליף מזוודות בשדה התעופה ורק התסריטאים הטובים יחשבו על משהו חדש ומעניין שטרם ראינו. לכן, תסריטאי טוב חייב לדעת להמציא סצנות קולנועיות בלתי נשכחות.
 
תסריטאי צריך להבין שהתסריט שלו אבל הסרט לא יהיה שלו
אני ארחיב בהמשך על מערכות היחסים המורכבות של התסריטאי עם הבמאי, המפיק ועם הסרט אבל כרגע אסתפק בלהגיד שיש משהו עניו וקצת נחבא אל הכלים בלהיות תסריטאי. אתה האיש שיוצר את החזון, מי שמניע את המהלך הראשוני ואנשי התעשיה יודעים את חשיבותך, מקומך וכוחך אבל כשהסרט יוצא אתה מגלה שהבמאי והשחקנים נמצאים באור הזרקורים ואתה לא.
לי לקח הרבה זמן להבין את זה, מקוה שאוכל לעזור לכם להבין את זה מוקדם יותר.
 
ואם אתם חושבים שיש לכם מה שצריך בשביל להיות תסריטאי טוב (ומומלץ שיהיה לכם גם רעיון מעולה לסרט, גיבור בלתי נשכח וכמה רעיונות לסצנות) אז אתם מוזמנים לחטט בפוסטים השונים של הבלוג הזה או לעקוב אחרי הפוסטים שאעלה מדי שבוע.
 
בתקווה שאסייע לכם להגשים את החלום.

  1. אנונימי 10 יוני, 2013 at 17:43 הגב

    תתחדש על הבלוג. הרקע הצבעוני מאחורי הטקסט מפריע לקריאה. אם אפשר רק לשנות….

  2. Unknown 5 אפריל, 2014 at 03:06 הגב

    היי ערן , קודם כל תודה על הנדיבות ! אני מרגיש שמצאתי כאן מכרה זהב של ידע. מכרה די סודי לפי כמות התגובות, כאילו זכיתי בפיס 🙂
    קורא בשקיקה כל פוסט …

    רונן
    (מלבורן, אוסטרליה)

  3. Eran B.Y 5 אפריל, 2014 at 07:42 הגב

    הי רונן,
    טוב לדעת שיש גם mates באוסטרליה שהבלוג הזה יכול לעזור להם.
    אז קודם כל תודה על הפירגון בתגובה ואשמח גם להפצה הלאה ברשתות.
    על פי נתוני הצפייה, הבלוג זוכה לתפוצה של עשרות אלפים כבר אבל משום מה באמת יש קצת פחות תגובות….
    אבל מקווה שזה ישתנה ובכל מקרה אשמח לכל פידבק.

    ומקנא בך שאתה במלבורן!

  4. Unknown 19 אפריל, 2014 at 05:23 הגב

    היי ערן,
    מצאתי את הבלוג שלך אתמול בחיפושי אחרי מקורות ידע על איך לכתוב ואיך להתחיל בכלל תסריט.

    אני כותב תוכן (תסריט) כאשר הרעיון הוא למחזה (אני לא יודע אם השם הנכון הוא תסריט…)

    אני רואה שמה שאתה כותב מתאים יותר לקולנוע – אתה יודע איפה אפשר למצוא
    הכוונות שמתאימות למחזה – או שזה אותו הדבר?

  5. Eran B.Y 19 אפריל, 2014 at 05:52 הגב

    הי איתן,
    יש לתסריטאות ולמחזאות קווי דמיון אבל מדובר בשני מדיומים שונים. היסטורית, הקולנוע נולד מהתאטרון אבל גרם לכך שהתאטרון נאלץ להמציא את עצמו מחדש ולכן חלק גדול מהטכניקות הנהוגות בו הן ייחודיות לו.

    להערכתי אתה יכול ללמוד מהבלוג שלי את כל מה שקשור לפיתוח דמויות מאחר וזה כן דומה למחזאות, אבל שאר החומר הקשור למבנה ולכתיבה, שונה מהותית במחזאות.
    אני לא מכיר בלוג דומה העוסק במחזאות אבל אברר לך אם יש דבר כזה ואם כן, אוסיף זאת בהמשך.

    ותודה על הפידבק

    ערן

  6. אנונימי 25 אפריל, 2014 at 14:49 הגב

    היי רציתי לשאול אם מגדירים לך את הדמויות ואת העלילה מראש, איך אתה יכול לכתוב תסריט בשביל הצגה שצריך להיות גם מצחיק?

  7. Eran B.Y 26 אפריל, 2014 at 09:39 הגב

    המצב שאתה מתאר קיים בכל כתיבת סיטקום או דרמה יומית תחת מה שמכנים "כתיבת דיאלוגים". זה תפקידו של תסריטאי משני בכתיבת אחד או כמה מפרקי העונה תחת הנחיות התסריטאי הראשי או אפילו העונות הקודמות. יש לך דמויות קבועות וצריכה להיות לך ברורה המוטיבציה שלהן, הקונפליקט שלהן, ובמקרה הקומי גם המפתח הקומי של כל דמות ודמות ואז מה שצריך לעשות הוא פשוט לכתוב להם סצנות ודיאלוגים מצחיקים

  8. מור 15 יוני, 2014 at 19:58 הגב

    היי ערן קוראים לי מור ואני רק בת 16 ולכן אני צריכה את עזרתך!!
    אני כותבת כבר כמה שנים והאמת שעד היום כתבתי הרבה סיפורים וקטעים וגם מחזה אבל בתקופה האחרונה עלה לי רעיון לתסריט שיכול לדעתי להתאים מאוד לטלוויזיה אבל אני לא בדיוק יודעת איך להתחיל,לדעתך כדאי להגדיר קודם את כל הדמויות בנפרד או שעדיף להתחיל ממספר קטן של דמויות מסוימות ולהתפתח משם ? וחשוב להחליט על עלילות משנה מלכתחילה או שזה משהו שצריך להתפתח עם הכתיבה?תודה 🙂

  9. עומר מימון 24 יוני, 2014 at 13:28 הגב

    קראתי הרבה מהבלוג שלך ולא הבנתי כמה דברים.
    א' : למה צריך לפתח דמות כי הרי בתסריט אתה היוצר ואתה יכול להכתיב לדמות מה לעשות והתסריט הוא לא בגדר מציאות הוא בגדר האומנות ובאומנות אין חוקים. אתה יכול לגרום לדמות שלך לעשות כל דבר
    ואני יודע שאתה תגיד שהדמות לא תהיה דומיננטית אבל היא תהיה מקורית מהרגיל

    ב': לא הבנתי מה יותר חשוב מבנה הסצנה או הנרטיב
    אם יש לי נרטיב טוב אבל הסצנות בתסריט הן לא טובות או ההפך אז מה יותר ישפיע

    ג': חשבתי לחדש קלישאות ולהפוך אותן למקוריות למשל התיקו מקסיקני שהוא קלישאה גם אותו אפשר לחדש למשל נגיד שיש ארבע אנשים שני אנשים בכל צד אחד מכוון על האיש בצד השני וכך גם האחר
    עכשיו אפשר לסבך אותו ולעשות אותו יותר מפותל בניגוד למה שעושים בדרך כלל
    עוד דוגמא לחידוש קלישאות זה לשים אותן בצד למשל יש רוצח סדיסט שכולא את האנשים שלו במרתף. עכשיו הרוצח הסדיסט הזה לא משמש כדבר ראשי בתסריט אלא לקטע יחסית שולי.
    למשל הגיבור מתארח אצל מישהו אחרי שהוא הסתבך עם המאפיה עכשיו הגיבור
    מגלה שמי שהוא התחבא אצלו הוא רוצח סדיסט. מה שקרה כאן שבעצם לקחתי את הקלישאה הזאת שמופיע בסרטים כגון שתיקת הכבשים ולקחתי אותה לכיוון אחר

  10. Eran B.Y 25 יוני, 2014 at 19:23 הגב

    מור,
    יש בבלוג שלי פוסטים על פיתוח דמויות וגם על פיתוח סדרת טלוויזיה ואת מוזמנת להסתכל בהם.
    בגדול, עדיף להתחיל בפיתוח הגיבורים וסביבם לפתח את דמויות המשנה.
    עלילות משנה יכולות להיות עלילות שמתחילות ונסגרות בפרק, או עלילות שמלוות את דמויות המשנה לאורך העונה. במקרה הראשון, לרוב כותבים אותם כשכותבים את הפרק, במקרה השני מתכננים זאת במהלך העונתי.

  11. Eran B.Y 25 יוני, 2014 at 19:29 הגב

    עומר,
    א. ב"פואטיקה", אריסטו מסביר שלדמות, כמו לאדם, יש חוקיות פנימית. קוהרנטיות. אם לא תפתח דמות ותזיז את רצונותיה לפי מה שנוח לך בתסריט, רוב הסיכויים שתקבל דמות לא אמינה שמעשיה יתקבלו בצורה שכזו על ידי הצופים.

    ב. גם הנרטיב וגם מבנה הסצנה חשובים. נרטיב יותר קל לתקן על ידי הערות בזמן שמבנה הסצנה הוא החלק שעליו אחראי בעיקר התסריטאי ושם גם נמדד כשרונו, בעיניי.

    ג. טוויסט מקורי על קלישאות הוא מעשה האמנות הבסיסי ביותר. בספרות מגדירים זאת כ"הזרה". זה אומר שאתה הופך סיטואציה מוכרת לזרה וחדשה עבור הצופים שלך. זה יעד מאד בסיסי לכותב אבל דע לך שקשה לעשות את זה טוב.

  12. אנונימי 23 יוני, 2015 at 09:24 הגב

    היי ערן
    אני ממש לא מנוסה בכתיבת תסריט.
    יש לי רעיון לתוכנית טלוויזיה (one-hour drama) וכתבתי פרק פיילוט, אני אשמח אם אני אוכל לשלוח לך ותאמר לי מה אתה חושב עליו.
    אשמח לתשובתך
    תודה

  13. Eran B.Y 28 יוני, 2015 at 07:10 הגב

    הי אנונימי,

    מעבר לכך שמתן חוות דעת היא שירות בתשלום, כפי שכתבתי בעמוד הליווי המקצועי, אני כרגע לא פנוי לצערי לפרוייקטים חדשים בשל עומס גדול גם בחיים המקצועיים וגם בחיים האישיים.

  14. אנונימי 3 אוגוסט, 2016 at 10:57 הגב

    בלוג ממש מעניין, הוא עוזר לי בתור תסריטאי מתחיל.
    אני כרגע כותב את הסקיצות הראשונות לרעיונות שיש לי בראש, ורציתי לשאול אם יש לך עצות לפידבק חוזר שאני מקבל מחברים על תסריטים לא ממוקדים ובלי רצף.
    חברים שלי אומרים שקשה להם להבין את הרעיונות שלי בגלל שהם לא רואים רצף הגיוני (כרגע אני מספר את תקציר העלילה ותקצירים שסיימתי לכתוב, אבל עדיין לא סיימתי לכתוב תסריט שלם)

    חוץ מזה קשה לי לעשות פיצינג לתסריטים שסיימתי לכתוב, בגלל שקשה לי לארגן את הפיצינג בצורה שהאדם מולי מבין את הדמויות והאירועים.

  15. אנונימי 3 אוגוסט, 2016 at 11:00 הגב

    נ.ב. יש לי תסריטים שאני כותב גם כספר, אני רוצה לעסוק בעיקר כתסריטאי וגם להוציא חלק מהרעיונות לספר וסרט יחד.

  16. Unknown 21 נובמבר, 2016 at 19:46 הגב

    היי ערן
    קוראעם לי מור ואני בת 15
    אני ממש אוהבת לכתוב ויש לי רעיון לתסריט הבעיה הוא שהוא בשלוש שפות איך אני יכולה לכתוב את התסריט בצורה כזאת שהוא עדיין יראה כמו תסריט? ואיך אני יכולה לכתוב אותו בצורה כזאת שאני לא אתבלבל בין השפות בזמן הכתיבה?

  17. אנונימי 20 ינואר, 2017 at 15:58 הגב

    היי ערן מאוד הרשמת אותי חייבת לציין

    שמי סתיו אני בת 15 מאזור השפלה אני מאוד מאוד רוצה להתחיל לכתוב תסריט טוב ומוצלח…

    יש לי כמה רעיונות בראש…ואני ממש יכולה לראות איך זה קורה!

    סליחה אם זאת שאלה טיפה אישית,אבל אפשר לשאול איזה תסריטים מוכרים כבר כתבת?

    שאולי אני אוכל להכיר…

  18. Unknown 21 יולי, 2018 at 17:38 הגב

    היי ערן,
    שמי שני, אני בת 26 והתחלתי לפני זמן מה לכתוב תסריט עם רעיון יחודי שלא היה בטלויזיה לפני, שהוא בעצם על סיפור חיים אמיתי כמובן שעם הרבה תוספות שלי, הבעיה שלי שאין לי סדר בפרקים ובסצנות והשאלה שלי האם צריך לכתוב צעד צעד פרק פרק או כשיש רעיון או סצנה בראש אפשר פשוט לכתוב?

  19. איל 6 אוקטובר, 2018 at 08:17 הגב

    היי ערן,
    אני מאז ומתמיד רציתי להיות תסריטאי.
    אני כותב תסריט אבל אני לא יודע אם הוא טוב.
    אני רוצה להוציא אותו לקולנוע אבל השנה.
    אני בן 12 ואני רוצה להציע את זה לקרן רבינוביץ כי הם הוציאו לקולנוע הרבה סרטים שאני מכיר.
    רציתי לדעת אם הם ייתיחסו אלי ברצינות אפילו אם הם לא יאשרו את התסריט.

    מקווה לתשובתך,איל.

  20. יפעת 6 מרץ, 2019 at 23:35 הגב

    שלום ערן,
    רציתי לשאול אין לי רקע בתחום אני יכולה לכתוב תסריט כי יש לי מן רעיון נפלא לטלנובלה כי ראיתי בויוה לפני המון שנים טלנובלה ספרדית אבל אני לא עושה את אותו סיפור אלא סיפור שונה עם תכנים דומים אפשר להמשיך לעשות גם אם אין רקע בתחום? תודה יפעת

  21. Eran B.Y 7 מרץ, 2019 at 04:11 הגב

    הי יפעת
    (אין צורך להשאיר לי הודעה בכל פוסט, אני פשוט בימי צילום ולכן הזמינות שלי נמוכה….)
    לשאלתך, הסיכוי שלך להצליח ולהרים דרמה יומית או טנלבולה ללא רקע בתחום הוא נמוך מאד. ראשית, כבר לא עושים היום טלנובלות ישראליות כמו פעם ושנית, כתיבת דרמה יומית זה בעצם הפרוייקט הכי מתקדם מבחינה תסריטאית כי זה מצריך הרבה פרקים.
    ממליץ לך להתחיל בכתיבת סרט אחד לפני שאת מנסה ליצור משהו רחב יריעה כמו טלנובלה.

  22. יפעת 8 מרץ, 2019 at 00:12 הגב

    תודה רבה על העדכון
    אם אבל התחלתי כבר לכתוב טלנובלה או דרמה יומית כי יש לי רעיון מאוד נפלא ואני לא רוצה שזה יילך לי סתם השאלה אם אני יכולה עדיין להמשיך לכתוב למרות שהסיכויים נמוכים אבל יש אפשרות שאוכל להמשיך לכתוב כי יש לי באמת רעיון נפלא מהטלנובלה שראיתי אז לפני 14 שנה אז בגלל זה שואלת. תודה וסליחה אם נדנדתי לך

  23. יפעת 8 מרץ, 2019 at 00:13 הגב

    למרות שהיום אין טלנובלות אבל דרמה כמו טלנובלה אני יכולה לעשות?

  24. עידן 11 מרץ, 2019 at 14:50 הגב

    שלום שמי עידן אני מאוד רוצה לכתוב טלנובלה וראיתי טלנובלה לפני 14 שנים בויוה ואני רוצה לשים קצת תכנים דומים בטלנובלה שלי הישראלית שאני רוצה לכתוב, זה בסדר אפילו אני מוכנה לפנות ליוצר מחול כדי לשאול אם אפשר לשים תכנים דומים ממנו או שלא צריך לפנות כי אני מפחדת שלא יהיה לי תביעה?

    תודה

רוצים להגיב?

× מוזמנים לדבר איתי