22 הכללים לסיפור טוב על פי פיקסר

יש לי משפט ידוע – "אם רוצים ללמוד איך מספרים סיפור קלאסי, תראו דיסני" – שזה בעצם כבר די הרבה זמן פיקסר.

פיקסר, אולפן האנימציה המהפכני, ידוע בזכות יצירת סרטים שכובשים את הלב ומרגשים צופים בכל הגילאים. מ"צעצוע של סיפור" ועד "נפש", פיקסר הצליחה ליצור עולמות קסומים ודמויות בלתי נשכחות שנחרטות בזיכרון. אבל מה הופך את הסיפורים של פיקסר למיוחדים כל כך?

מסתבר שלפיקסר יש 22 כללי זהב לכתיבת סיפור מעולה. כללים אלה, שפותחו במשך שנים של ניסיון וטעייה, מהווים מפת דרכים לכל מי שרוצה ליצור סיפורים מרתקים ומשמעותיים. בין אם אתם כותבים תסריט, ספר, או סיפור קצר, הכללים האלה יכולים לעזור לכם להפוך את הסיפור שלכם למרגש ובלתי נשכח.

הנה 22 הכללים של פיקסר לסיפור טוב, מתורגמים לעברית מתוך הכתבה הזו:

1. אתה מעריץ דמות על הניסיון שלה יותר מאשר על ההצלחות שלה.

2. עליך לזכור מה מעניין אותך כקהל, לא מה כיף לעשות ככותב. אלו יכולים להיות דברים מאוד שונים.

3. לנסות להגיע לנושא מרכזי זה חשוב, אבל לא תראה על מה הסיפור באמת עד שתגיע לסופו. עכשיו כתוב מחדש.

4. היה היה פעם ___. בכל יום, ___. יום אחד ___. בגלל זה, ___. בגלל זה, ___. עד שלבסוף ___.

5. פשט. התמקד. שלב דמויות. דלג על סטיות. תרגיש כאילו אתה מאבד דברים חשובים אבל זה משחרר אותך.

6. במה הדמות שלך טובה, מרגישה בנוח? זרוק עליה את ההפך הגמור. אתגר אותה. איך היא מתמודדת?

7. חשוב על הסוף שלך לפני שאתה מפענח את האמצע. ברצינות. סיומים הם קשים, גרום לשלך לעבוד מההתחלה.

8. סיים את הסיפור שלך, שחרר אותו גם אם הוא לא מושלם. בעולם אידיאלי יש לך את שניהם, אבל המשך הלאה. עשה טוב יותר בפעם הבאה.

9. כשאתה תקוע, עשה רשימה של מה לא יקרה בהמשך. הרבה פעמים החומר שיעזור לך להשתחרר יופיע.

10. פרק את הסיפורים שאתה אוהב. מה שאתה אוהב בהם הוא חלק ממך; אתה חייב להכיר בזה לפני שתוכל להשתמש בזה.

11. להעלות את זה על הנייר מאפשר לך להתחיל לתקן את זה. אם זה נשאר בראש שלך, רעיון מושלם, לעולם לא תשתף אותו עם אף אחד.

12. התעלם מהדבר הראשון שעולה בדעתך. וגם מהשני, השלישי, הרביעי, החמישי – הוצא את המובן מאליו מהדרך. הפתע את עצמך.

13. תן לדמויות שלך דעות. פסיביות/גמישות עשויות להיראות נחמדות לך בזמן הכתיבה, אבל זה רעל לקהל.

14. למה אתה חייב לספר את הסיפור הזה דווקא? מהי האמונה הבוערת בתוכך שהסיפור שלך ניזון ממנה? זה לב העניין.

15. אם היית הדמות שלך, במצב הזה, איך היית מרגיש? כנות מעניקה אמינות למצבים בלתי אפשריים.

16. מה על הכף? תן לנו סיבה לעודד את הדמות. מה קורה אם היא לא מצליחה? ערום את הסיכויים נגדה.

17. שום עבודה לא הולכת לאיבוד. אם זה לא עובד, שחרר והמשך הלאה – זה יחזור להיות שימושי מאוחר יותר.

18. אתה חייב להכיר את עצמך: ההבדל בין לעשות את המיטב שלך לבין להתעסק יתר על המידה. סיפור הוא בדיקה, לא זיקוק.

19. צירופי מקרים כדי להכניס דמויות לצרות הם נהדרים; צירופי מקרים כדי להוציא אותן מהן הם רמאות.

20. תרגיל: קח את אבני הבניין של סרט שאתה לא אוהב. איך היית מסדר אותם מחדש למשהו שאתה כן אוהב?

21. אתה חייב להזדהות עם המצב/הדמויות שלך, אי אפשר סתם לכתוב 'מגניב'. מה היה גורם לך לפעול ככה?

22. מה המהות של הסיפור שלך? מהי הדרך הכי חסכונית לספר אותו? אם אתה יודע את זה, אתה יכול לבנות משם.

כללים אלה מספקים תובנות עמוקות לתהליך היצירה של סיפור מוצלח. הם מדגישים את החשיבות של אמינות, רגש, ומבנה חזק, תוך שמירה על פתיחות ליצירתיות ולהפתעות בדרך.

זכרו, אלה הם קווים מנחים, לא חוקים נוקשים. השתמשו בהם כמקור השראה ככל שאתם מפתחים את הקול הייחודי שלכם כמספרי סיפורים. בסופו של דבר, הסיפור הטוב ביותר הוא זה שמגיע מהלב ומתחבר לקהל שלכם באופן עמוק ומשמעותי. אבל בכל מקרה זה תרגיל טוב מאד לשאול את עצמכם את 22 השאלות האלה על התסריט שלכם.

 

רוצים להגיב?

× מוזמנים לדבר איתי