איך כותבים תסריט לסרט קצר של 10-22 דקות?

בתגובה לפניה של אחד הקוראים אני מתייחס כאן לפיתוח וכתיבה של תסריט קצר למה שנהוג לכנות, סרט סטודנטים, שאורכו כ10-22 דקות. (בתמונה למעלה אני עם יערה פלציג, גיבורת הסרט הקצר "סיפור טוב" שאותו כתבתי וביימתי). 
למען האמת, כתיבה של תסריט באורך של כ20 עמודים (בפורמט הכתיבה הנכון, שקול עמוד תסריט לדקת מסך) היא תרגיל טוב לפני שמתחילים לכתוב תסריט באורך מלא. כמו שלמדתי פעם בפוסט של ג'יי מייקל סטרצ'ינסקי (יוצר "בבילון 5"), כל יצירה שאתה כותב מלמדת אותך משהו:
כתיבת שיר מלמדת אותך סגנון
כתיבת מאמר מלמדת אותך מבנה 
כתיבת סיפור קצר מלמדת אותך לספר דמות
כתיבת ספר עיון מלמדת אותך להחזיק את הקורא לאורך זמן
עד שאתה שולט בהכל על מנת לכתוב ספר או תסריט באורך מלא.
 
תסריט קצר דומה בדברים רבים לתסריט באורך מלא. כמו תסריט באורך מלא, גם הקצר מורכב מסצנות, וצריך לספר סיפור קולנועי של דמות מעוררת הזדהות. 
ההבדל המשמעותי ביותר בין הסרט הקצר והמלא הוא ברוחב היריעה וכאן גם באים הדגשים השונים שבהם צריך להתמקד:
  • התמקדו בגיבור אחד – רוחב היריעה שלכם הוא קצר ולכן חבל שתבזבזו אותו על כמה דמויות. התמקדו בגיבור אחד ותארו רק את המסע שלו. זה לא אומר שלא יהיו שם עוד דמויות, אבל הן צריכות לשרת את המסלול שלו ולא לספר סיפור נוסף. 
  • תבינו שיש לכם רוחב יריעה ל4 מהלכים – רוחב היריעה שלכם הוא קצר ולכן, בשונה מהמודל הרגיל שלי לתסריט באורך מלא, הוא צריך לכלול ארבעה שלבים: 
  1. אקספוזיציה קצרה לדמות שלכם
  2. אירוע מחולל
  3. הקונפליקט שנוצר לגיבור בעקבות האירוע המחולל הולך ומתגבר 
  4. הגיבור פועל ומגיע לתובנת השינוי המרכזית
סרט קצר ומצוין שאותו אני מראה בסם שפיגל על מנת להראות את המהלך הזה גם בתסריט קצר הוא "עונג שבת" של מיכל ברזיס ועודד בן נון. והנה תיאור הסרט לפי ארבעת השלבים:
  1. אנחנו מכירים את רחל, נערה דתיה, המתחמקת מהוריה בליל שישי על מנת לנסוע נסיעה האסורה בשבת עם חברותיה (אקספוזיציה)
  2. בגלל הסחת דעת שאותה יוצרת הגיבורה, הרכב מתהפך והנהגת נפצעת. רחלי פוחדת שהוריה יגלו שנסעה בשבת ולכן בורחת ממקום התאונה וחוזרת הביתה ברגל ובטרמפים (האירוע המחולל). 
  3. רחלי חוזרת הביתה ומנסה להסתיר את דבר התאונה ואת הפציעה הקלה שלה. היא מקבלת טלפון מהמשטרה שהנהגת נהרגה מפצעיה והיא נדרשת לחקירה (הקונפליקט מחמיר)
  4. השוטרים באים לעצור את רחלי ודבר התאונה מתגלה כשהגיבורה מבינה את משמעות חילול השבת שלה. (הגיבורה מגיעה לתובנת השינוי). 
 
כל שאר מרכיבי התסריט ובהם, איך כותבים סצנה, איך בונים דיאלוג, איך בונים גיבור ודמויות, בכל אלו, הכלים של כתיבת תסריט מלא וכתיבת תסריט קצר הם אותם כלים המופיעים בפוסטים השונים בבלוג הזה. 
 
 

  1. פלאפי בלונד 13 פברואר, 2014 at 17:41 הגב

    שלום ערן,שמי אלדד בר-אלי. נחשפתי לאתר שלך בזמן שהייתי בבית חולים לבריאות הנפש אברבנאל. עוד מילדותי הצעירה תמיד חלמתי על קולנוע ותמיד כיוונתי את עצמי לתחום הזה. רוב מכריי ומשפחתי מודעים לתכונה הכשרונית שיש בי שהיא כתיבה. לאחרונה התחלתי לחשוב על כתיבת תסריט פיילוט לסדרה שתעקוב אחר דרך חיי ואופן השתלשלות האירועים שעברתי. הרעיון מבוסס על אירועים אמיתיים וכמובן שבהוספת רבדים אפלים ומיסתוריים ובדויים במקצת.רציתי לשאול אותך במידה ויש לך את הזמן לענות לי.איך אוכל לכתוב סינופסיס לסדרה? האם עלי להתמקד רק בפרק פיילוט או שאתן רקע לכל אורך הסדרה? ובאיזה כלים אתה חושב שעלי להשתמש על מנת לתת לרעיון להתבטא בכתיבת התסריט? אני מודה לך מראש על זמנך. בברכה אלדד בר-אלי

  2. Eran B.Y 15 פברואר, 2014 at 19:48 הגב

    אהלן אלדד ושמח שאתה נעזר בבלוג.
    מסמך הגשה לסדרת טלוויזיה כולל עמוד אחד של הסבר על הסדרה, עמוד אחד תיאור דמויות, פרק ראשון כתוב בצורה מלאה (זה בעיקר חשוב כשלתסריטאי עדיין אין מוניטין) ומהלך עונתי של תקצירי הפרקים לעונה הראשונה. היום כבר נפוץ לציין גם פסקת מחשבה על מה יכול לקרות בעונה השניה.

  3. Unknown 18 ינואר, 2016 at 09:04 הגב

    שלום ערן,

    תודה רבה על הבלוג, מאוד עוזר.

    הדוגמא פה היא לסרט קצר של כ-20 דקות, נכון?
    מה המהלך של סרט קצר/בינוני של 50-60 דקות, כפי שמוגש לקרן גשר?

  4. Eran B.Y 18 ינואר, 2016 at 09:22 הגב

    בשישים דקות זה כבר די דומה לפיצ'ר באורך מלא, רק שהמערכה השניה קצרה יותר. ראה הפוסט על הסינופסיס לסרט פה בבלוג

  5. Unknown 15 ינואר, 2017 at 06:42 הגב

    שלום ערן, שאלה עקרונית.
    האם מבנה יוצר סיפור או סיפור יוצר מבנה?
    הסבר:לפעמים כשחושבים על סיפור ומכניסים אותו לשבלונה, הסיפור נשאר בינוני, כלומר אתה לא נותן לו ממש את מלא הפוטנציאל שלו. מאידך סיפור שלא טוב יצא סיפור בינוני כי המבנה עושה את שלו.
    ולכן איך שאני ראיתי את הדברים זה פשוט לחשוב על סיפור ושהוא יכתיב את המבנה.
    אבל זה לא מסתדר לי את מה שכתבת לגבי המבנה של הסרט הקצר.
    מחכה לתשובה,תודה רבה שמשון 🙂

  6. Eran B.Y 16 ינואר, 2017 at 13:40 הגב

    הי שמשון,
    מבנה וסיפור הם שני דברים שונים.
    בחור פוגש בחורה והם מתאהבים. זה סיפור. שים את זה במבנה של סרט מתח בזמן ששניהם בורחים מאנשים שרוצים להרוג אותם תקבל סרט אחד, שים את זה במבנה קומי שהם תקועים במכונית בדרך לאן שהוא ותקבל קומדיה.
    סיפורים רבים מתאימים למבנים מסוימים אבל אפשר גם לגוון. המקום שבו בדרך כלל מתחילים זה בסיפור, בגיבור ובמה שהוא עובר ואז בוחרים את המבנה שיכול לשרת את הסיפור בצורה הטובה ביותר
    אבל יש גם כותבים מקצועיים, שמתחילים במבנה וז'אנר ואז בוחרים את הסיפור
    נוסף על כך, המבנה שהצגתי פה גם בפוסט של שניידר וגם בשלבים שלי, הם מבני על נרטיביים שנכונים בצורה כזו או אחרת לכל הסיפורים

  7. אורי מגנוס 4 ינואר, 2024 at 04:56 הגב

    הי ערן,
    מה עם הסרט הוא 30 דקות?
    האם זה שונה או עדיין 4 מהלכים זה המבנה הרלוונטי?
    תודה

    • Eran B.Y 5 ינואר, 2024 at 08:07 הגב

      לא. זה אותו דבר
      בתכלס כל יצירה קצרה יותר לוקחת לפחות את האירוע המחולל ואת הסיום. נגיד בסרטון ממש קצר של כמה דקות זה יהיה בעצם העקרון, אירוע מחולל, קונפליקט, פתרון
      המקום היחידי שמשחקים איתו זה בעצם המערכה השניה, התהליך שעובר על הגיבור ומספר המכשולים שהוא עובר בדרך

רוצים להגיב?

× מוזמנים לדבר איתי