מודל מסע הגיבור – פיתוח מבנה עלילה לתסריט (חלק ב')

בעקבות הפוסט שבו הצגתי את המודל שלי למבנה עלילה בסיסי לתסריט, כתבו לי, ובצדק, שהוא דומה למודל "מסע הגיבור". זה כמובן נכון מאחר ומודל מסע הגיבור הוא אחת ההשפעות המרכזיות שלי. היום אני חושב שמודל מסע הגיבור הוא המודל הפסיכולוגי החשוב ביותר בפיתוח סיפור לדמות ותרומתות של המודל שלי למודל הזה היא בעיקר בקביעת הכיוון האנרגטי של השלב (עולה-חיובי או יורד-שלילי). כי בתרשים של מסע הגיבור, תחילת המערכה השניה הוא ירידה אל התהום וזאת למרות שברמה האנרגטית תמיד בשלב הזה דווקא יש מהלך חיובי שקורה לגיבור שלדעתי לא בא לידי ביטוי בצורה אפקטיבית בתרשים של מסע הגיבור.
למסע הגיבור יש כמובן סיייגים. סיפור אהבה, למשל, הוא סיפור של שני גיבורים ולא רק של גיבור אחד ולכן הוא יוצא דופן למסע הגיבור ויש עוד כמה דוגמאות אבל זהו מודל חשוב שאתם חייבים להכיר לא רק כתסריטאים אלא כמספרי סיפורים מקצועיים.
מסע הגיבור הוא מודל שהוגדר על ידי קמפל בספרו "הגיבור בעל אלף הפנים" שבו הוא ניתח מגוון רחב של סיפורי עם ואפוסים והגדיר מודל שנחשב לבסיס הסיפורת בת ימינו וכדאי שתכירו אותו.
לפי המודל:
  • הגיבור מתחיל בעולם המוכר
  • ואז מגיעה קריאה שמאלצת אותו לצאת למסע אל עולם לא מוכר
  • שם הוא נתקל במנטורים, אתגרים ומכשולים עד שהוא מגיע לתהום
  • התהום היא החלק האפל ביותר שמחייבת אותו להשתנות
  • הגיבור מתגבר, משתנה ומתבגר עד שהוא מצליח להתגבר על האויב המרכזי שלו
  • ושב חזרה לעולם המוכר כמנצח.
יש מבנים רבים של מסע גיבור ואני נותן כאן מבחר מסוים של מודלים קיימים. מקווה שתמצאו בהם תועלת בבניית מבנה העלילה של הסרט שלכם. חשוב לזכור שתכנון מסעו של הגיבור הוא קריטי אבל לא פחות קריטי ממנו הוא זהות הגיבור שלכם. על כך אני מפרט בפוסט הזה.  
זה מסע הגיבור במבנה פשוט להבנה:
זה מסע הגיבור בקומיקס יותר קל להבנה
מסע הגיבור בצמוד לשלוש המערכות המסורתיות
מודל מסע גיבור בעולמות הפנטזיה
מודל מסע גיבור פחות ליניארי
הדגמה של שלבי מסע הגיבור ב"מוצאים את נמו"
 ובעוד שלושה סרטים וסיפורים

 

הלקח המרכזי שאתם צריכים לקחת ממסע הגיבור, לדעתי, הוא שהגיבור שלכם צריך לעבור ייסורים וחוויות ולהשתנות לעיתים אף להקריב את עצמו כמו שאני מפרט בפוסט הזה.

כדאי מאד להכיר את מודל מסע הגיבור כשאתם מדברים עם מנהלי דרמות מפיקים ועורכי תסריט מאחר ובדומה למודל שלוש המערכות, מודל מסע הגיבור נחשב לבסיס של בניית סיפורת

 

רוצים להגיב?

× מוזמנים לדבר איתי