האם יש לכם רעיון טוב לסדרת רשת ביוטיוב? תשע שאלות המיקוד של מאט קובל מתוך רשמים מכנס "יוצרים ברשת" 2013

נוסף לפוסטים מקצועיים על תסריטאות, מדי פעם העלה כאן פוסטים אקטואליים שכוללים תובנות לתסריטאים מאירועים או כנסים שבהם אני משתתף. 

היום, למשל, אני נמצא בכנס "יוצרים ברשת" במסגרת פסטיבל ירושלים 2013 שעוסק בהיבטים השונים של יצירת וידאו באינטרנט ואוסיף פה תובנות מעניינות שעולות מההרצאות השונות בדגש על תסריטאות עבור כתיבה לרשת.

ההרצאה המשמעותית ביותר מבחינתי הייתה של מאט קובל, יוצר יוטיוב מצליח בעבר ומנהל פרוגרמינג ביוטיוב קליפורניה בהווה, שבמהלכה, חוץ מלספר את סיפורו האישי, נתן תשע שאלות מיקוד שיכולות לעזור לכל אחד להבין כמה מתאים הרעיון של כל אחד לסדרה ביוטיוב. כפי שהוא עצמו כתב בשקף הפתיחה, לא חייבים לענות על אף אחד מהשאלות בכן או להתייחס אליהן, אבל זה בדרך כלל עוזר להצלחה ביוטיוב.

ואלו תשע שאלות המיקוד:
1.      האם הסדרה שלך מדברת ישירות עם הקהל? האם מישהו פונה למצלמה? אם כן זה טוב. הקהל אוהב שפונים ומדברים איתו ביוטיוב.
2.      האם יש בסדרה פורמט שניתן לחזור עליו? האם יש בו דפוס שניתן לעשות איתו פרק שני, שלישי ועשרים? כי אם זה קטע של דבר אחד זה נחמד, אבל זה כבר לא מספיק היום.
3.      האם הקהל שאליו אתה פונה מוגדר? האם זה פונה לנישה או לכולם? כמובן שעדיף שתפנה לקהל כמה שיותר גדול, אבל חשוב מכך שתדע לאיזה קהל אתה פונה.
4.      האם הרעיון שלך ניתן לשחזור בעוד פרקים במידה ותצליח? האם הוא קל להפקה או ששוב מדובר בסרטון בודד אחד וזהו?
5.      האם אנשים ישתפו את הסרטון שלך עם אחרים? ולמה? בגלל אינפורמציה? כי הם יאהבו את זה? כי הם יחשבו שזה חשוב?
6.      האם אפשר לשלב בוידאו שלך אינטראקטיביות? אם כן, יופי. אם לא, תחשוב איך אולי בכל זאת יש דרך לשלב אינטראקטיביות.
7.      האם הפרקים של הסדרה שלך יצוצו בתוצאות החיפוש? האם הוא יכול להופיע בטרנדים או במילות חיפוש נפוצות? (מרצה אחר דיבר על חשיבות הטיימינג של ההעלה ליוטיוב. אם זה אקטואלי תעלו מהר, אם זה לא אקטואלי, חכו לטיימינג טוב שבו התוכן שלכם יהיה קשור לנושא חם שנמצא בכותרות).
8.      האם הפרקים שאתה מייצר נגישים גם לצופים חדשים? זאת אומרת האם צופה חדש יכול גם להתקל בפרק 5 מבלי לראות את הראשון ועדיין להבין במה מדובר?
9.      האם ניתן לשתף פעולה בסדרה שלך עם כוכבים אחרים? במילים אחרות, האם יש מקום לתפקיד אורח בפרק שלך? ועוד טיפ, עדיף לך להביא כוכב שיתארח שפונה לאותו קהל שלך.



ושוב, סיכם מאט, יכול להיות שענית לא על כל תשע השאלות ובכל זאת יש לך משהו טוב, אבל להתכוונן לפי השאלות האלו עוזר ברוב מכריע של המקרים. ככה הם עובדים היום ביוטיוב ודוגמאות מצוינות לסרטונים שעושים את זה טוב ובצורה מקורית אפשר למצוא בפלייבוק של יוטיוב.

דבר אחד נוסף שאני רואה לנכון להוסיף אלו דברים שאמר אסף עמיר, יו"ר איגוד המפיקים, שנאם בתחילת הכנס. הוא דיווח מדיונים בכנסת על כוונות לתת יותר רשיונות לספקי אינטרנט, טלוויזיה ופסים רחבים אבל כפי שהוא אמר בחוכמה "בשלב הזה, לא מעניין אף אחד שם בכנסת מה בדיוק יעבור על הפס הרחב". זה מחזק את התחושה האישית שלי שבשנתיים הקרובות הקרב הגדול יהיה על מי יספק לנו טלוויזיה ובאיזה מחיר (עם הכניסה של כל חברות התקשורת לשוק הזה) ופחות מה יהיו תכני הטלוויזיה הזאת כל עוד הם יסופקו בזול וביעילות. אבל בגמר השנתיים, אחרי שמלחמת המחירים תיגמר, מה שייקבע לאן יילכו הלקוחות הוא בדיוק אותה שאלה שלא מעניינת אף אחד עכשיו והיא – איזה תוכן בדיוק נקבל על הפס הרחב הזה. אז תחזיקו מעמד ותפתחו הרבה רעיונות טובים שיחזיקו מעמד גם עוד שנתיים. 

ולאלו ממכם שמתעניינים בשאלה התמידית – האם אפשר לעשות כסף מסדרה ביוטיוב ואיך? אז למרות שלא הוקדש לזה דיון נפרד בכנס, בעיסוק בנושא הופיע כמעט בכל הרצאה ובגדול אלו שלושת הדרכים לעשות כסף מהיוטיוב:

1. ישירות מיוטיוב על ידי קבלת רווחים מהפרסום – אם הסרטון שלך נהיה ויראלי וזוכה להמון צפיות ובונה לעצמו קהל ובהנחה שהתוכן הוא כולו שלך (ולא השתמשת בשיר של ביאונסה, כי אז היא זאת שתקבל את כל ההכנסות מהסרטון שלך) אז אתה יכול לקבל את חלקך מהרווחים מהפרסום שמתקבל על ידי יוטיוב. על מנת להרוויח באמת כסף מהדרך הזאת אתה צריך באמת הרבה מאד צפיות וקהל גדול של מנויים. אבל מה שמעניין באמת הוא שגם קייסי נייסטאט וגם מאט קובל, שני כוכבי היוטיוב שהופיעו בכנס, אמרו שהם בחרו לא להרוויח כסף מהסרטונים שלהם על מנת שלא להפריע לקהל שלהם עם פרסומות. הם שניהם החליטו להרוויח כסף בדרך השניה.

2. בעקיפין, על ידי זה שפונים אליך לעבודות נוספות בגלל מה שאתה עושה ביוטיוב – זאת בעצם הדרך הנפוצה ביותר להרוויח כסף מיוטיוב על פי רוב מכריע של האנשים שהופיעו בכנס (מהכוכבים האמריקאיים ועד הכוכבים המקומיים כמו נוי אלוש או החבר'ה של השרוטונים) והיא פשוט לא לעשות כסף מהיוטיוב אלא מזה שחברה מסחרית, או זכיין או משקיע פרטי פונים אליך ומציעים לך כסף שתעשה בשבילם את מה שבעצם עשית ביוטיוב. 

3. מגביית תשלום עבור הסרטונים שלך ביוטיוב – הדרך הזאת עדיין לא קימת ביוטיוב (בוימאו היא כן קיימת) אבל מאט קובל אמר לי שהם עובדים על כך שערוץ יוטיוב יוכל להציע למנויים שלו גם תכנים בתשלום אז כך ששיטת הויאודי תגיע גם ליוטיוב. אם תצליח או לא, זה כבר שאלה אחרת.  

ואם בא לכם לנסות כבר עכשיו, אז בסוף הכנס גם הוכרזה תחרות ליצירת סדרת רשת מקורית עם פרס של 40 אלף ש"ח במקום הראשון. 

  1. אורי 11 יולי, 2013 at 06:12 הגב

    הי ערן.
    מעניין מאוד. תודה! פספסתי את הכנס. האם היה שם גם דיבור על מודלים של הכנסה מסדרות רשת/ פרוייקטים לאינטרנט?

  2. Eran B.Y 11 יולי, 2013 at 07:30 הגב

    הי אורי,
    הוספתי בגוף הפוסט גם את שלוש התשובות לשאלתך, אם כי אני חייב להגיד לך שההתרשמות האישית שלי היא שכרגע הדרך הטובה ביותר לעשות כסף ביוטיוב היא…..לעשות אותו במקום אחר שפונה אליך ומוכן לשלם לך רק בגלל מה שהוא ראה שעשית ביוטיוב.

  3. דניאל 29 ינואר, 2015 at 10:55 הגב

    היי ערן,
    למדתי המון מהבלוג שלך. יישר כח.
    אגב הפוסט הנוכחי, נראה לי מאוד מעניין ושימושי ליוצרים מתחילים לדעת מה יהיה אופק ההכנסות שלהם במידה ויעברו את כל המשוכות ואיכשהו כן יצליחו – החל מזה שיפיקו מהתסריט שלך סרט קצר, דרך סדרה מצליחה בטלויזיה(כמו הבורר, עספור וכו') ועד להצלחת היצירה ברמה בינלאומית.

    אם יעניין אותך מתישהו לכתוב על זה אשמח לקרוא..

רוצים להגיב?

× מוזמנים לדבר איתי